انواع پارکت لمینت و بررسی مشخصات فنی پارکت لمینت

پارکت لمینت نوعی کفپوش چند لایه است که امروزه به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع پارکت لمینت از لایه زیرین به سمت بالا به ترتیب شامل لایه بالانس، لایه HDF، لایه دکور و یک Overlay یا لایه رویی هستند.

طرح های لمینت کف قبلا ساده و محدود بودند. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ساخت لمینت کف، طرح های آن نیز گسترش بیشتری پیدا کردند.

انواع پارکت لمینت در رنگ و طرح های مختلف

لمینت به عنوان نسل جدید کفپوش ها جلوه واقعی طرح چوب را به شما ارائه می دهد. در این میان لمینت کف خانه بیشتر از همه طرفدار دارد. بیایید با بهترین رنگ های لمینت کف خانه آشنا شویم.

رنگ بلوطی تیره

در بیشتر طرح های لمینت کف از رنگ و بافت چوب انواع درخت ها الگو می گیرند. رنگ چوب درخت بلوط در این میان بیشترین طرفدار را دارد.

پارکت چوبی یا کفپوش طرح چوب؟

استفاده از پارکت های چوبی به دلیل آسیب پذیر بودن چوب رو به کاهش است. طرح چوب بلوط یکی از نقش های پرطرفدار در پارکت چوبی است.

کفپوش لمینت طرح انواع چوب درختان مثل چوب بلوط را به شما ارائه می دهد.

رنگ بلوطی تیره

رنگ بلوطی روشن

رنگ بلوطی روشن به عنوان یک کفپوش رنگ روشن مناسب دکوراسیون مدرن یا مینیمال است. وجود رگه های طبیعی چوب در تمام قسمت های طرح لمینت کف با سایه های تیره و روشن حس طراوت و تمیزی را به منزل شما منتقل می کند.

کفپوش لمینت ضد آب نیست اما مقاومت آن در برابر نفوذ آب بسیار بیشتر از پارکت است.

رنگ عسلی یا قهوه ای

این رنگ حس و حال صمیمانه ای به محیط خانه می دهد. کفپوش قهوه ای با بافت ملایم و شبیه به چوب را در اتاق خواب استفاده کنید. این رنگ فضای اتاق را گرم و آرامش بخش می کند.

برای مطالعه مزایا و معایب انواع پارکت لمینت مقاله مزایا و معایب استفاده از پارکت لمینت در طراحی داخلی را بخوانید.

رنگ شنی

رنگ شنی همانطور که از نامش پیداست حس رنگ شنهای ساحلی را منتقل می کند. طیف های تیره و روشن کفپوش طرح پارکت با رنگ شنی یکی از محبوب ترین طرح های لمینت کف است.

کفپوش طرح چوب

کفپوش طرح چوب جلوه ای واقعی از چوب طبیعی را به خانه شما هدیه می دهد. شیارها، گره ها و طیفهای متنوع تیره و روشن در سطح کفپوش طرح پارکت، باعث می شوند بیننده به سختی باور کند این یک کفپوش لمینت است.

کفپوش رنگ تیره

کفپوش رنگ تیره که معمولا از رنگ چوب آبنوس در طراحی آنها الهام می گیرند، برای طراحی فضاهای منحصر به فرد که ماهیت هنری دارند استفاده می شود.

کفپوش طوسی

رنگ خاکستری به هر فضایی جلوه مدرن می بخشد. بافت صاف و ملایم با برجستگی های ظریف در کفپوش طوسی به تعادل بصری محیط کمک می کند.

رنگ قهوه ای گرم الهام گرفته از چوب درخت کاج

رنگ چوب درخت کاج در پارکتهای چوبی محبوبیت زیادی داشت. این موضوع باعث شد تا از الگوی چوب درخت کاج در طرح های لمینت کف نیز استفاده کنند.

کفپوش طوسی

کفپوش رنگ روشن

برای آن دسته از افرادی که عاشق کفپوش رنگ روشن هستند طرح های ویژه و شگفت انگیزی وجود دارد. اغلب کفپوش های رنگ روشن ظاهری صاف و تمیز دارند.

کفپوش سفید

کفپوش سفید مورد توجه ترین نوع کفپوش روشن است که جلوه مبلمان شما را افزایش می دهد. کفپوش سفید جایگزین خوبی برای سرامیک در کف منازل است. چون لمینت برخلاف سرامیک لیز نیست.

اجزای انواع پارکت لمینت

لایه ضد خش: لایه رویی یا لایه ضد خش و مقاوم در برابر سوختگی، که این لایه از لایه های زیرین محافظت کرده و مانع سوختن کفپوش می شود.

این لایه را اصطلاحا با ترکیب عدد و حروف لاتین نشان میدهند که قسمت حروف آن به صورت AC  و قسمت عدد آن نشان گر کیفیت محصول است که هرچقدر این عدد بالاتر باشد مقاومت محصول بالاتر است. مثال: AC5

لایه دکور: لایه دکور یا طرح بعد از لایه رویی قرار دارد که طراحی در این لایه از پارکت قرار می گیرد که معمولا طرحی از سنگ و یا چوب و یا هر طرح دیگری است.

لایه مرکزی: لایه مرکزی که از جنس HDF است که میزان مقاومت پارکت در این لایه مشخص می شود و این موضوع به این معناست که هر چه دانسیته یا چگالی چوب فشرده تر و بیشتر باشد مقاومت پارکت لمینت هم بالاتر می رود.

لایه تعادل: آخرین لایه که در زیر همه لایه ها قرار می گیرد لایه تعادل پارکت لمینت می باشد که وظیفه حفظ تعادل و جلوگیری از قوس پذیری تخته را به عهده دارد.

مشخصات فنی پارکت لمینت و انواع آن بر اساس فرآیند ساخت

همان طور که گفتیم مقاومت پارکت لمینت در لایه مرکزی پدیدار می شود و هر چه که فشار بیشتر یا چگالی چوب فشرده بیشتر باشد مقاومت پارکت لمینت هم بالا تر می رود. بر همین اساس انواع پارکت لمینت ها را می توان به دو نوع طبقه بندی کرد.

HPL: پارکت لمینت با فشار بالا که به آن  HPL هم می گویند با یک فشار بالایی در حدود هزار پوند بر هر متر مربع ساخته می شوند. کاربرد این کف پوش ها اغلب برای مکان هایی است که رفت و آمد در آن جا به نسبت زیاد است .

DPL: پارکت لمینت با فشار پایین که به آن DPL هم می گویند از فشار های به نسبت کم تری ساخته می شوند. حدود این فشار ها اغلب سیصد تا پانصد پوند بر متر مربع می باشد.

انواع پارکت لمینت از نظر مقاومت سایشی

اگر بخواهیم انواع پارکت لمینت را از نظر مقاومت در برابر ضربه، حرارت، رطوبت، خراش، لک و ساییدگی تقسیم کنیم، آن را با درجه AC می سنجیم. پارکت لمینت از نظر مقاومت در انواع و طبقه بندی خاصی قرار می گیرند که به شرح زیر است:

درجهAC-1 : این درجه از کف پوش ها دارای مقاومت بسیار ضعیفی بوده  و به راحتی دچار خش خوردگی می شوند.

درجه AC-2: این دسته از پارکت های لمینت نیز مانند درجه AC-1 از مقاومت کم تری برخوردارند.

درجه AC-3: این درجه به دلیل برخورداری از کیفیت مطلوب و بالا مورد استقبال اکثریت افراد قرار می گیرند.

درجه AC-4: این درجه مقاومت سایشی از مقاومت بسیار بالای برخوردارند.

درجه AC-5: این درجه سایشی پارکت لمینت ها از مقاومت بالایی برخوردارند.

انواع مدل پارکت لمینت براساس طرح

پارکت لمینت شبه سنگ: پارکت لیمنت های نوع شبه سنگ غالبا به رنگ روشن عرضه می شوند.

پارکت لمینیت شبه سرامیک: این لمینت ها شبیه طرح های سرامیکی هستند و اغلب به رنگ روشن تولید می شوند.

پارکت لمینت شبه چوب: پارکت های طرح چوب دارای انواع طرح های چوبی هستند.

انواع پارکت لمینت براساس بافت

انواع پارکت لمینت براساس بافت

انواع بافت پارکت لمینت عبارتند از:

پارکت لمینت صاف: سطح این نوع از لمینت ها صاف و صیقل خورده و براق است.

پارکت لمینت برجسته: این نوع از پارکت های لمینت روی سطح خود برجستگی ها و فرو رفتگی هایی دارند که باعث شده جلوه ویژه ای داشته باشد.

پارکت لمینت دست ساز: با توجه به این که این نوع از پارکت ها با دست ساخته می شوند، از قیمت بالایی نیز برخوردار است.

انواع پارکت لمینت بر اساس نوع اتصالات

پارکت لمینت چسبی: این لمینت ها با چسب مخصوص به کف اتاق چسبانده می شوند.

لمینت های قفل و کلیکی یا بدون چسب: این نوع از پارکت لمینت ها به وسیله یک قفل و کلیک و یا نر و مادگی به هم متصل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.