مقایسه پارکت لمینت با پارکت چوبی و یا موکت

مقایسه پارکت لمینت با پارکت چوبی و یا موکت

انتخاب یک کفپوش مناسب مطابق با سلیقه و فضای مورد نظر همواره چالش هایی را به همراه دارد. برای خرید کفپوش مناسب جهت استفاده در منزل یا محل کار نیاز به بررسی وجوه مختلفی هستیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم.

مقایسه پارکت لمینت با پارکت چوبی

برای مقایسه این دو محصول، تمام جنبه های ظاهری و ساختاری مورد توجه قرار گرفته است. تشخیص تفاوت پارکت و لمینت برای افراد حرفه ای، ساده است.

تفاوت لمینت و پارکت از لحاظ نصب

نصب لمینت در مقایسه با پارکت و دیگر کفپوش های چوبی بسیار ساده تر و سریع تر است. برای اتصال تایل های لمینت نیاز به تخصص ویژه ای نیست. در واقع تایل ها به صورت کلیکی به هم متصل می شوند. در 4 طرف هر تایل لمینت زبانه هایی برای اتصال وجود دارد. این زبانه ها به صورت نر و مادگی هستند و هر تایل به تایل مجاور، قفل می شود.

این درحالی است که پارکت چوبی فاقد مکانیسم کلیکی است و قطعات کفپوش با چسب به کف ساختمان، نصب می شوند. طریق اتصال پارکت ها طوری است که از نظر زمانی و اجرای کار، بیش از نصب لمینت زمان می برد. اگر محدودیت زمان دارید کفپوش لمینت، انتخاب بهتری است.

پارکت های چوبی پس از نصب و در مرحله قبل از بهره برداری از محیط کار یا محیط مسکونی نیازمند یک سطح عملیات کاری مانند ساب (به منظور یکسان کردن رویه چوب)، لاک و رنگ پوششی هستند.

پارکت به دلیل رویه چوب طبیعی مقاومت نسبتا پایینی در قبال خط و خش داشته و در اثر گذر زمان و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب خورده و پوشش آن تجدید شود.

تفاوت لمینت و پارکت در نحوه نظافت و شستشو

پارکت چوبی در برابر آب و رطوبت، مقاومت کمی دارد. موقع نظافت کفپوش های چوبی و پارکت ها می توانید از تی مرطوب استفاده کنید و حتما بعد از شستشو، کف زمین را کامل خشک کنید.

به طور کلی چوب و آب ارتباط خوبی ندارند. برای اینکه کفپوش های گرانقیمت پارکت چوبی بدون آسیب باقی بماند، کفپوش را از آب و رطوبت دور نگهدارید.

در تفاوت پارکت و لمینت از لحاظ روش های شستشو می توان گفت که لمینت ها رابطه بهتری با آب و رطوبت دارند. با توجه به اینکه لمینت از بافت مصنوعی ساخته شده است در مقابل رطوبت، دچار آسیب نمی شود.

به این ترتیب نگرانی بابت شستشوی کفپوش لمینت با آب و شوینده های رایج وجود ندارد. اما بهتر است از شلنگ آب برای شستشوی لمینت استفاده نکنید. امکان نفوذ آب به زیر لمینت از طریق درزهای بین دو تایل وجود دارد.

در آخر باید گفت که اگر از افرادی هستید که هر چیزی را طبیعی می خواهند، می توانید به سراغ پارکت ها و کفپوش های چوبی بروید و البته توجه داشتید باشید که قیمت و هزینه اجرا آن بالاتر و نگهداری آن به مراتب سخت تر خواهد بود.

ولی اگر محصولی مدرن و مطابق با تکنولوژی روز را می پسندید باید بگوییم که لمینت ها علاوه بر قیمت پایین تر و مقاومت بیشتر، زیبایی نسل قبل خود را نیز حفظ کرده اند و می توانند در مجموع کارایی بیشتری را به شما ارائه کنند.

مقایسه پارکت لمینت و موکت

در صورتی که بین این دو نوع کفپوش دچار شک و تردید هستید بهتر است پیش از هرچیز اقدام به مقایسه و بررسی ویژگی های هریک از آن ها کنید.

مقایسه پارکت لمینت و موکت

مزایای پارکت لمینت نسبت به موکت

برای خرید پارکت لمینت می بایست به بررسی مزایای آن نسبت به موکت توجه کرد. این مزایا عبارتند از:

  • شیک و مدرن کردن فضا نسبت به موکت و تطابق بیشتر با دکوراسیون محیط
  • ظاهر پارکت لمینت به روزتر و دارای تنوع زیادی است.
  • عدم ایجاد حساسیت به دلیل قابلیت تمیز شدن راحت و بدون دردسر
  • پاک کردن و تمیز شدن راحت تر در صورت ریختن مایعات و مواد غذایی نسبت به عدم ایجاد لک دائمی نسبت به موکت
  • طول عمر بیشتر نسبت به موکت در صورت نگهداری صحیح
  • نصب راحت تر پارکت لمینت نسبت به موکت

مزایای کفپوش موکت نسبت به پارکت لمینت

اما موکت هم در مقایسه با پارکت لمینت دارای مزیت هایی است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • احساس گرمای بیشتر در محیط
  • احساس راحتی در راه رفتن بر روی موکت نسبت به پارکت لمینت
  • ایجاد حفاظت و مراقبت بیشتر افراد در برابر افتادن، لیز خوردن و… به ویژه برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند.
  • موکت به نوعی عایق گرما در کف ساختمان است و جلوی انتقال سرما از کف به داخل محیط را می گیرد.
  • بی صدا بودن کفپوش موکت نسبت به پارکت لمینت در هنگام راه رفتن

استفاده همزمان از پارکت لمینت و موکت

حال که درباره ویژگی هریک از این دو نوع کفپوش صحبت شد افراد با توجه به نیاز خود می توانند اقدام به خرید کفپوش مورد نظر نمایند.

خرید پارکت لمینت با کیفیت یکی از انتخاب های مناسبی است که افراد می توانند در صورت نگهداری صحیح و نصب اصولی آن سال ها از آن استفاده نموده و محیط مورد نظر خود را با استفاده از این کفپوش مدرن و زیبا نمایند.

همچنین می توان از موکت در فضاهایی همچون اتاق خواب ها به منظور ایجاد گرما و آرامش بیشتر استفاده نمود. از پارکت لمینت هم می توان در سایر فضاها استفاده کرد.

عدم استفاده از موکت در ادارات

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که استفاده از موکت برای ادارات به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست. با توجه به رفت و آمد زیاد در چنین فضاهایی که اصولا با کفش انجام می شود در مدت زمان کوتاهی شاهد کثیف شدن و از بین رفتن موکت است. بنابراین خرید پارکت لمینت با مقاومت بالا برای ادارات از بهترین گزینه ها محسوب می شود.

قیمت پارکت لمینت و موکت

به طور کلی این دو نوع کفپوش بدلیل تنوع زیادی که دارند دارای قیمت های تقریبا یکسانی هستند. بنابراین از نظر قیمتی نمی توان مقایسه زیادی در ارتباط با این دو نوع کفپوش انجام داد.

البته خرید پارکت لمینت با کیفیت بالا یکی از گزینه هایی است که ممکن است قیمت بالاتری نسبت به موکت داشته باشد.

این نکته را نباید نادیده گرفت که استفاده از موکت امروزه به ندرت انجام می شود و شاید 90% افراد و سازندگان به دلیل ظاهر مدرن و شیکی که پارکت لمینت دارد از این نوع کفپوش برای فضاها استفاده می کنند. البته از موکت همچنان در محیط هایی همچون اتاق خواب ها استفاده می شود و می توان از ترکیب این دو نوع کفپوش یهره برد.

قیمت پارکت لمینت و موکت

مزایای کلی پاركت لمینت

مزایای ذکر شده در حالت کلی و عمومی و برای لمینت های لوکس و دارای استاندار EN اروپا هستند.

  • رویه آنتی باکتریال که در قیاس با رویه های کفپوش هایی مانند پارکت، موکت و… بسیار قابل قبول تر است.
  • مقاومت بسیار بالاتر لمینت در مقابل خط و خش در قیاس با پارکت های چوب طبیعی.
  • عدم انتشار گاز های سمی در مواجهه با حریق و مقاومت بالا در برابر اشتعال و تغییرات دمای بالای ناگهانی مانند مواجهه با آتش ناشی از سیگار و… در مقایسه با پوشش هایی مانند پارکت و موکت.
  • سرعت نصب بالاتر در مقایسه با کاشی و سرامیک.
  • تنوع بالای طرح و رنگ و یادآور حالت طبیعی و گرمای ذاتی چوب.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.