روش های ترمیم و تعمیر پارکت لمینت

همان طور که می دانید یکی از مزایای اصلی پارکت لمینت نسبت به سایر کفپوش ها قابلیت تعمیر پارکت لمینت است.

به صورت کلی هر مقدار کفپوش لمینت دارای کیفیت ساخت بالاتری باشد احتمال اینکه تایل ها آسیب ببینند کم تر می شود مخصوصا اگر از برندهای معتبری باشد.

بر خلاف تصور عموم که تنها راه ترمیم خراشیدگی سطحی و عمیق پارکت را تعویض کلی پارکت یا پوشاندن محل آسیب دیده می دانند، روش هایی وجود دارد که برای رفع نیاز در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان آسیب هایی که ممکن است به پارکت لمینت وارد شود بسیار کمتر از تعداد آسیب هایی است که در استفاده از پارکت با آن ها مواجه می شوید.

جابه جایی اسباب خانه، حضور مداوم حیوانات خانگی، نگهداری از گیاهان و… چنین مواردی هرگز به پارکت لمینت آسیب وارد نمی کند. نکته مهم درباره تعمیر پارکت لمینت ساده بودن آن است. شما نه نیازی به کندن قطعات دارید و نه چسب کاری، بلکه می توانید در کمتر از چند ساعت قطعات آسیب دیده را تعویض کنید.

رایج ترین خرابی های پارکت لمینت ها

به طول کلی رایج ترین علل خراشیدگی و آسیب دیدگی پارکت لمینت را می توان بر اثر عوامل زیر دانست:

سقوط اجسام سنگین روی سطح پارکت لمینت

افتادن اثرات سیگار روی سطح پارکت لمینت

گذاشته شدن یا کشیده شدن اجسام داغ روی سطح

ثابت ماندن طولانی مدت لوازم منزل سنگین با پایه های کوچک که فشار ناشی از وزن بالای جسم را در یک نقطه جمع می کنند

کشیده شدن اجسام تیز مانند پیچ گوشتی و… بر روی سطح پارکت لمینت

کشیده شدن پنجه حیوانات خانگی

رایج ترین خرابی های پارکت لمینت ها

تعمیر پارکت لمینت

خرابی پارکت دلایل مشخصی دارد از جمله:

لب پریدگی و زدگی پارکت لمینت

اگر پارکت لمینت شما به دلیل اتفاقات ناگهانی یا کاربرد نامناسب با محصول دچار لب پریدگی یا زدگی شد، ما به شما ترفندهای غیر اصیل یا توصیه های فرعی را پیشنهاد نمی کنیم. فقط کافی است قطعه مورد نظر را به کلی تعویض کنید.

درز باز کردن پارکت لمینت

درز باز کردن پارکت لمینت معمولاً به خاطر زیرسازی نادرست موقع نصب اتفاق می افتد و این به چند دلیل است:

یک مورد مربوط به زیرسازی قبل از نصب می شود. اگر یکدست کردن سطح زیر نصب را جدی نگیرید، بعدها دچار چنین آسیبی خواهید شد. حتما دقت داشته باشید که سطح زیر نصب پارکت لمینت صاف شده باشد و از فوم مناسب استفاده کنید.

برای تعمیر پارکت لمینت در چنین حالتی باید از ابزار مخصوص استفاده کنید. به این صورت که ابزار مخصوص را که شکل های مختلف دارد و مثل یک وزنه عمل می کند، با چسب دو طرفه مخصوص بر تایل مورد نظر می چسبانید.

سپس با ضربه چکش یا کشیدن اهرم آن، تایل را به تایل کناری چسبانده و فاصله را رفع می کنید. در تعمیر پارکت لمینت این کار باید تا جایی پیش برود که تمام درزهای شکل گرفته تا آخرین تایل رفع شود و هیچ درزی باقی نماند.

شکستن کلیک پارکت لمینت

شکستن کلیک یا نقطه اتصال تایل های پارکت لمینت  به هم معمولاً به دلیل چفت شدن نادرست یا اشتباه وارد کردن فشار به آن اتفاق می افتد. البته برخی مواقع هم شکننده بودن این کلیک به خاطر جنس نامرغوب آن است.

در هر صورت تایلی که کلیک آن بشکند باید کنار گذاشته شود زیرا برای اتصال نامناسب است. شما می توانید با تامین کننده خود تماس گرفته و از قطعات جایگزین استفاده کنید.

در برخی مواقع نیز کلیک ها مدتی بعد از نصب شکسته می شوند و باعث لق شدن تایل و نیاز به تعمیر پارکت لمینت می شوند. در چنین موردی شرایط زیرسازی نصب رعایت نشده و تایل روی یک سطح ناصاف نصب شده. فشار وارده بر چنین تایلی باعث فرو رفتن آن و شکستگی کلیک می شود.

بالا آمدن پارکت لمینت

برجستگی غیر قابل قبول و بالا آمدن پارکت لمینت در وسط اتاق معمولاً به این دلیل ایجاد می شود که هنگام نصب درز انبساط به درستی لحاظ نشده. شما باید بدانید که پوشش های کف چوبی به هنگام سرما منقبض شده و به هنگام گرما منبسط می شوند.

درز انبساط نیز برای کنترل تغییرات پارکت لمینت در اثر هم دمایی با محیط و انقباض و انبساط آن در طول سطح در نظر گرفته می شود. اگر این فاصله درست در نظر گرفته نشود، شما را دچار چنین آسیبی می کند.

باد کردن پارکت لمینت

پارکت لمینت در مقایسه با پارکت چوبی نسبت به آب مقاوم تر است اما نباید به صورت مستقیم در تماس با آب قرار بگیرد. به همین منظور موقع نصب در زیر آن از فوم های مخصوص استفاده می شود. حتی در مناطق کنار دریا که شرجی بالایی را تجربه می کنند، زیر فوم نایلونی به اسم Vapore Barrer را به کار می برند تا احتمال نفوذ رطوبت را به صفر برسانند.

اما اگر به هر دلیلی از شکستگی لوله ها گرفته تا نفوذ تعریق رادیاتورها یا فروکشیدن آب از طریق درزها و… باعث رسیدن و ماندن آب در زیر پوشش بشود، تعمیر پارکت لمینت کار سختی خواهد بود.

در صورتی که آب گرفتگی از زیر پارکت لمینت را درگیر کند، اگر زود متوجه این مشکل بشوید، می توانید تعمیر پارکت را راحت تر انجام بدهید. ولی اگر با دیدن برآمدگی و باد کردن تایل ها متوجه موضوع بشوید، دیگر دیر شده است. در این صورت باید تایل های آسیب دیده را جایگزین کنید.

باد کردن پارکت لمینت

ورقه ورقه شدن پارکت لمینت

تعمیر پارکت لمینت بعد از آب گرفتگی در سطح، بسیار آسان تر از تعمیر پارکت بعد از باد کردن است. در این حالت آب از درزهای موجود به دلیل نصب نادرست، به لایه های زیرین نفوذ می کند. این آب باعث برآمدن کاغذ دکور یا آسیب به لایه اورلی می شود. در تعمیر پارکت ورقه ورقه شده فقط کافی است که شما تایل آسیب دیده را برداشته و جایگزین کنید.

شکستگی پارکت لمینت

در مورد فرورفتگی یا شکستگی به خاطر وارد شدن فشار مضاعف به پارکت لمینت یا برخورد چیزی با سطح، باید تایل مورد نظر را تعویض کند. نحوه تعویض تایل به این صورت است که شما باید از نزدیک ترین ضلع به قطعه آسیب دیده پارکت لمینت ها را جدا کنید.

بعد از رسیدن به تایل خراب، آن را برداشته و جایگزین می کنید. سپس تمام تایل های جدا کرده را از نو نصب می کنید. این کار فقط چند ساعت زمان می برد.

ترمیم پارکت لمینت

ابتدا سطح تایل هایی که دچار خراش شده اند را تا حد الامکان تمیز نمایید و سپس آن را به خوبی خشک کنید. با استفاده از سنباده سطح ساییده شده را یکدست کنید. بعد از یکدست شدن سطح نوبت به استفاده از لاک پارکت لمینت می رسد.

با استفاده از این لاک سطح کفپوش را مجددا یکدست نمایید و در نهایت با استفاده از یک حوله و آب گرم پارکت ها را به خوبی شست و شو دهید . دقت داشته باشید که این حالت برای زمانی است که خراش ها سطحی باشند.

ترمیم پارکت لمینت

جمع بندی

عوامل مختلفی می تواند باعث خراب شدن پارکت لمینت شود اما همه ی آسیب هایی که ایجاد می شود قابل تعمیر و تعویض است. با وجود مشکلاتی که امکان دارد در ظاهر پارکت لمینت تاثیر منفی بگذارد باز پارکت لمینت از محبوب ترین کفپوش ها است و زیبایی خاصی به منزل یا محل کار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید