روش های نگهداری و پاک کردن پارکت لمینت

امروزه بدلیل کیفیت بالای ساخت کفپوش پارکت لمینت، نیاز چندانی به مراقبت ندارند ولی نکات مهم و کلیدی درباره پاک کردن پارکت لمینت را باید در نظر گرفت تا هر چه بیشتر دوام آنها افزایش پیدا کرده و موجب زیبایی هر چه بیشتر منزل و یا هر مکانی در آن مورد استفاده قرار گرفته اند، شود.

پاک کردن و تمیز کردن کف خانه یکی از اموری است که هر از چند گاهی باید صورت بگیرد. در مکان هایی که دارای کف پوش لمینت هستند، همانند بسیاری از سطوح کف پوش دیگر، می توانید کف خانه را با استفاده از یک جارو برقی تمیز کرده و در صورت نیاز در مرحله بعدی می توانید براحتی از یک طی استفاده کنید.

لطفا دقت کنید که رطوبت چندان برای بیشتر لمینت ها مفید نیست و در صورتی که آب (و مایعات) روی سطح آن ریخته شده بهتر است در اسرع وقت به دقت سطح لمینت پارکت، را خشک کرده و سپس به دقت با استفاده از یک دستمال مخصوص پاک کردن ، سطح آن بطور کامل تمیز و پاک شود.

چگونه از پارکت لمینت نگهداری کنیم؟

ساده ترین و ارزان ترین راه برای حفظ زیبایی و دوام کفپوش ها اینست که کف ساختمان را همیشه تمیز نگهدارید. نظافت و پاک کردن پارکت های جدید خیلی راحت تر از کفپوش چوبی است و این به دلیل ساختار چند لایه کف پوش است.

پارکت لمینت به صورت چند لایه تولید می شود. در پروسه تولید لایه های مجزا، روی هم قرار می گیرند. هر لایه وظیفه خاصی دارد. جنس و دوام محصول ارتباط مستقیم با لایه های آن دارد. در کفپوش های با کیفیت تر علاوه بر 3 لایه اصلی از یک لایه ضد آب نیز استفاده شده که پارکت را قابل شستشو کرده است. نحوه صحیح نظافت پارکت لمینت مهم ترین عامل در مراقبت و نگهداری از آن است.

چگونه از پارکت لمینت نگهداری کنیم؟

نحوه صحیح مراقبت از پارکت لمینت

پارکت لمینت ها دارای لایه مرکزی معروف به مغزی هستند که از فیبر با چگالی بالا (اچ دی اف) ساخته شده اند.

مراقبت از پارکت لمینت در برابر اجسام سنگین

بوفه های سنگین، کاناپه های بزرگ، کتابخانه و… هر وسیله دیگری می تواند بر روی پارکت لمینت، رد به جا بگذارد. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از قطعه ای موکت برای زیر بوفه و… استفاده کنید. نوعی وسیله کوچک و ارزان قیمت هم برای جلوگیری از آسیب مبلمان تولید شده که دقیق زیر پایه های مبلمان قرار می گیرد.

جلوگیری از آسیب اشیا تیز و برنده

نگهداری پارکت لمینت سختی خاصی ندارد. ولی برخی کارها می تواند به کلی کفپوش را از بین ببرد. برای مثال چاقو، میخ، برس سیمی و هر چیز تیز و برنده ای به شدت به سطح کفپوش صدمه می زند.

هرگز برای پاک کردن پارکت از برس سیمی استفاده نکنید. هر نوع فلزی می تواند خراش های عمیق روی پارکت به وجود بیاورد. اگر روی کفپوش اتاق خواب کودک یک تکه آدامس جویده شده، چسبیده بود با نوک چاقو آن را جدا نکنید. با این کار احتمال خراشیدگی وجود دارد. در چنین مواردی با استفاده از یک تکه یخ، آدامس را منجمد کنید تا به راحتی از کفپوش جدا شود.

ضربه نیز می تواند پارکت ها را لب پر کند و یا حتی موجب شکستگی برخی از تایل ها شود. این مورد در اسباب کشی و جابجایی ها زیاد دیده می شود. سقوط اشیا سنگین روی زمین، موجب خرابی پارکت لمینت ها می شود. برای مراقبت از پارکت لمینت در موقع اثاث کشی، روی کف ساختمان را با موکت یا کارتن های باز شده، بپوشانید.

تمیز کردن پارکت لمینت

پاک کردن پارکت لمینت

اولین مرحله، گردگیری و پاک کردن گرد و غبار روی کفپوش است. برای پاک کردن گرد و غبار از جاروبرقی استفاده کنید. معمولا همه جاروبرقی های معتبر دارای نازل مخصوص کفپوش هم هستند. در جاروبرقی های قدیمی شاید سری مخصوص پارکت لمینت وجود نداشته باشد. در این محصولات معمولا دو سری نرم و سخت وجود دارد. برای پارکت لمینت از سری نرم که فرچه مانند است، استفاده کنید.

پارکت لمینت ورودی درب ساختمان همیشه بیش از سایر قسمت ها کثیف می شود. برای اینکه کفپوش آسیب نبیند از یک فرش یا موکت کوچک برای ورودی اصلی استفاده کنید. موکت دارای الیاف است و مانع انتشار گرد و خاک به سایر قسمت ها می شود.

استفاده از پادری در بیرون درب نیز در جلوگیری از ورود آلودگی ها به داخل ساختمان تاثیر زیادی دارد. پس از جارو کردن کامل کف، نوبت به تمیزکاری است.

در حالت عادی می توانید کف ساختمان را با یک تی نمدار به سادگی تمیز کنید. برای تمیز کردن پارکت لمینت تنها به یک تی دسته دار، یک سطل آب و چند قطره مایع ظرفشویی معمولی نیاز دارید. در یک سطل بزرگ تا نیمه آب بریزید. به اندازه 4-5 قطره از شوینده آشپزخانه را با آب اضافه کنید. مواد را هم بزنید و تی را با این محلول خیس کنید.

گرفتن آب اضافی تی، الزامی است. حتی پارکت لمینت های ضد آب نیز نباید مدت زیادی خیس بشوند. به طور کلی آب و رطوبت موجب آسیب به کفپوش می شود.

استفاده از مواد شیمیایی و اسیدهای قوی برای تمیز کردن پارکت لمینت، یک اشتباه بزرگ است. این مواد به لایه رویه کفپوش آسیب می زنند و ماندگاری و دوام آن را کاهش می دهند. پارکت لمینت های جدید تا حدود زیادی در برابر لکه، مقاوم هستند.

برای مراقبت از پارکت لمینت همیشه سطح کفپوش را خشک نگهدارید. بعد از شستشو و نظافت کامل کف ساختمان، نوبت به خشک کردن است.

باقیماندن لکه های آب روی پارکت، لکه های بزرگ و کوچک زیادی ایجاد می کند. برای اینکه سطح کفپوش لمینت صاف و براق تر دیده شود، لکه های آب را پاک کنید.

با استفاده از یک دستمال با الیاف فیبری می توانید آب اضافی حاصل از شستشو را پاک کنید. با این کار هم از لک شدن کفپوش، جلوگیری می شود و هم به نوعی پولیش طبیعی روی کف ساختمان انجام شده است.

وقتی با دستمال روی پارکت لمینت را خشک می کنید، سطح کفپوش به وضوح براق تر می شود. یک راه برق انداختن پارکت لمینت همین شیوه است.

از بکار بردن مواد شوینده معمول (به خصوص موادی که حاوی ترکیبات شیمیایی مانند کار و آمونیاک هستند) و یا صابون ها و پودرهای شوینده که دارای آنزیم های قوی هستند، خودداری کرده و بجای آنها، در صورت نیاز از شوینده های مخصوص لمینت می توانید جهت این کار استفاده کنید. (مانند محصولاتی که بر روی آنها نوشته شده: Hard Surface Flooring Cleaner)

اگر برای تمیز کردن پارکت لمینت از آب استفاده می کنید علاوه بر خشک کردن دقیق آن پس از پایان کار، دقت کنید که دمای آن چندان زیاد نباشد و بهتر است که آب ولرم باشد.

برای براق کردن و تمیز کردن پارکت لمینت نباید از هر نوع براق کننده ای که در بازار به فروش می رسد استفاده کنید و حتما در این مورد از فروشگاهی که کفپوش را تهیه می کنید سؤال کنید. درواقع بهتر است بگوییم بهترین تمیز کننده لمینت همانی است که تولید کننده آن لمینت معرفی می کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های مختلف نگهداری و تمیز کردن پارکت لمینت آن آشنا کنیم. اگر می‌خواهید پارکت شما سالیان سال دوام بیاورد نکات بالا را در رابطه با تمیزکردن و نگهداری از پارکت، رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید