تاثیر کفپوش ها بر استایل و دکوراسیون منزل و محل کار

تاثیر کفپوش ها بر استایل و دکوراسیون منزل و یا محل کار

در دنیای معماری داخلی، عناصر کمی مانند پوشش کف به عنوان عوامل موثر بر طراحی وجود دارد. کفپوش ها بوم هایی هستند که نه تنها بر زیبایی درون فضا بلکه بر راحتی کاربران درون فضا نیز تاثیر می گذارند.

هنگامی که تحقیقات مربوط به اثرات مواد بر انسان را بررسی می کنیم، می توانیم تأثیر چندوجهی پوشش کف را بر سلامت و راحتی انسان مشاهده کنیم.

در طراحی داخلی منزل تاثیر کفپوش ها بسیار زیاد است، زیرا اولین چیزی هستند که روی آن ها قدم می گذارید. بنابراین خیلی به چشم می آیند.

انتخاب متریال، رنگ و طرح می تواند احساسات و عواطف مختلفی را برانگیزد. به عنوان مثال، فرش های نرم و مخملی اغلب احساس گرما و راحتی را القا می کنند و آنها را به انتخابی مورد علاقه برای اتاق خواب و اتاق نشیمن دنج تبدیل می کنند.

در مقابل، کف های پارکت شیک و صیقلی، مدرنیته و ظرافت را تراوش می کنند که برای فضاهای مجلل ایده آل است. از طرف دیگر کفپوش های چوبی می توانند فضای نوستالژیک و حس اعتماد به نفس را به کاربر القا کنند. به همین دلیل است که این کفپوش در کافه ها بسیار محبوب هستند.

هر کدام از کف ها با توجه به هدفی که به آن منظور مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به جنبه های هنری باید ساخته شوند.

در اینجا، ما یک نمای کلی از اینکه چگونه انواع کفپوش ها می توانند بر یک اتاق تأثیر بگذارند، ارائه می دهیم.

تاثیر کفپوش در طراحی داخلی

برای انتخاب رنگ کفپوش دو سوال وجود دارد که برداشتن گام اول را آسان تر می کند:

  1. اندازه اتاق مورد نظر چقدر است؟
  2. چه سبکی از دکوراسیون داخلی را در نظر دارید، یا چه نوع فضایی را می خواهید ایجاد کنید؟
اهمیت کفپوش در طراحی داخلی

تاثیر رنگ کفپوش و پارکت کف بر دکوراسیون

رنگ ها را می توان از مهم ترین عناصر طراحی داخلی دانست. تاثیر قوی رنگ ها بر خلق و خوی افراد سبب شده است که طراحان داخلی همواره نگاه ویژه ای به آن ها داشته باشند. رنگ ها همچنین بر درک ما از ابعاد فضا نیز اثرگذار هستند.

رنگ های روشن تر باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضا می شوند. در صورتی که رنگ های تیره اتاق ها را کوچک تر نشان می دهند. بنابراین در زمان انتخاب رنگ کفپوش باید به ابعاد فضا توجه کنید. به طور کلی رنگ کفپوش یکی از پایه های دکوراسیون محسوب می شود. البته باید اشاره کرد که رنگ در کنار بافت و طرح کفپوش ها، اثر ویژه خود را بر طراحی داخلی می گذارد.

کفپوش های چوبی تیره محیطی گرم ایجاد می کنند و می توانند حتی اتاق های بزرگ را دنج جلوه دهند. وقتی با دیوارهای سبک و لوازم جانبی ترکیب می شود، کنتراست زیبایی ایجاد می کند.

کفپوش های بسیار تیره را فقط باید در اتاق هایی با نور خاص قرار داد.

ارتفاع سقف نیز یکی از عواملی است که در انتخاب رنگ کف تاثیر می گذارد. در خانه ای با سقف کم باید رنگ کف و دیوارها را به گونه ای انتخاب کنید که سقف را از آنچه هست بلندتر نشان داده و از ایجاد فضای دلگیر و کوچک جلوگیری کنید.

در طول روز، روشنایی اتاق به تدریج تغییر می کند. به همین دلیل وقتی رنگ یک اتاق را در نور مصنوعی و در شب بررسی می کنید، باید به این نکته توجه کنید که همان کف در زیر نور طبیعی روز متفاوت به نظر می رسد و فضای متفاوتی ایجاد می کند. به همین دلیل زمانی که می خواهید یک نوع کفپوش را انتخاب کنید، آن ها را در ساعات مختلف روز بررسی کنید.

تاثیر رنگ کفپوش و پارکت کف بر دکوراسیون

الگو و طرح کفپوش ها

نقوش و الگوی به کار رفته در انواع کفپوش یکی از جنبه های موثر در طراحی داخلی است. طرح کفپوش ها در ارتباط مستقیم با سبک و حال و هوای دکوراسیون منزل شما خواهد بود.

بنابراین در هنگام انتخاب آن ها حتما به تناسب الگو و طرح به کار رفته با سبک دکوراسیون توجه کنید. در این رابطه مقیاس الگوها را نیز با مساحت اتاق مطابقت دهید. چرا که الگوها و طرح های شلوغ و بزرگ مقیاس برای فضاهای کوچک چندان مناسب نخواهند بود و باعث کوچک تر به نظر رسیدن فضا خواهند شد.

یکی از بزرگترین اشتباهات در انتخاب کفپوش این است که مدل و رنگ پارکت، سرامیک یا موکت و مدل و رنگ آن بر اساس اتاق خالی مشخص می شود. در حالی که کفپوش در واقع یک رنگ پس زمینه برای مبلمان و لوازم جانبی ایجاد می کند، رنگ باید هماهنگ با مبلمان و لوازم خانگی باشد.

به عنوان مثال، اگر مبلمانی با طراحی منحصر به فرد دارید که می خواهید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، باید از کفپوش هایی با رنگ خنثی در اطراف این مبلمان استفاده کنید که زمینه ای آرام ایجاد کند و جلب توجه نکند.

بافت کفپوش و پارکت کف

بافت کفپوش ها نیز مانند طرح و الگو تاثیر قابل توجهی بر دکوراسیون داخلی می گذارند. در واقع این جنبه از کفپوش ها می توانند حس و حال فضا را کاملا تغییر دهند. به عنوان مثال بافت پارکت ها با ظاهری گرم و طبیعی محیطی دنج و صمیمی ایجاد می کنند.

این در حالی است که بافت سرامیک ها عموما با ظاهر سرد خود، برای دکوراسیون های مدرن و صنعتی مناسب تر هستند. از طرفی بافت کفپوش ها در ایمن بودن فضا نیز اهمیت دارند. مثلا موکت ها به علت سطح نرمی که دارند، برای اتاق های کودکان مناسب تر و ایمن تر خواهند بود.

بافت کفپوش و پارکت کف

انتخاب سبک کفپوش و پارکت کف

مورد دیگری که در دکوراسیون داخلی اهمیت دارد، سبک طراحی کفپوش ها است. به طور کلی سبک های کفپوش را می توان به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم کرد. در طرح های غیر رسمی الگوهای نامتقارن و منحنی شکل به چشم می خورد.

این سبک کفپوش ها با سبک های دکوراسیون روستیک و بوهو به خوبی هماهنگ می شوند. در سبک رسمی کفپوش ها شاهد اشکال هندسی و متقارن هستیم. این طرح ها با سبک کلاسیک و مدرن تناسب دارند.

همان طور که در مطلب امروز گفته شد اهمیت انواع کفپوش در طراحی داخلی را نمی توان نادیده گرفت. معمولا در زمان طراحی دکوراسیون، افراد ابتدا به رنگ دیوارها، لوسترها و مبلمان فکر می کنند.

این در حالی است که کف یکی از اولین تاثیرها را بر افرادی که وارد خانه می شوند، می گذارد. از طرفی طرح، بافت و رنگ کفپوش ها اساس دکوراسیون را تشکیل می دهند.

به عبارت دیگر کفپوش مانند بستری است که سایر عناصر بر روی آن قرار می گیرند. بنابراین وجود تناسب میان کفپوش، دیوارها و مبلمان یکی از اصول اساسی دکوراسیون هر فضا است.

سخن پایانی

کفپوش از جمله جنبه های مهم در طراحی داخلی و بهبود زیبایی و کاربری فضاها است که نباید نادیده گرفته شود. انتخاب صحیح کفپوش باعث بهبود استحکام، کارکرد و زیبایی منزل یا محل کار می شود و باعث می‌شود فضا بی نهایت زیبا و جذاب شود.

انواع مختلف کفپوش ها مانند پارکت، سرامیک، لمینت، موکت، وینیل و سنگ هر کدام با ویژگی ها و مزایای خاص خود در دسترس هستند. در انتخاب کفپوش، نیازمندی های شما، سبک طراحی داخلی، هزینه ها و نیز میزان نگهداری مورد نیاز باید مد نظر قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.