تفاوت کف پوش ها در چیست؟

تفاوت کف پوش ها در چیست؟

تفاوت کف پوش ها در انواع و جنس کفپوش بسیار زیاد است.

هنگام انتخاب یک کف پوش مناسب، سؤال هایی هستند که ذهن را درگیر می کنند، اینکه:

– کدام گزینه، نیاز مرا برطرف می سازد؟

– کدام گزینه، مناسب فضای من است؟

– تفاوت قیمت ها و کیفیت محصول؛ کدامیک؟

انتخاب کفپوش

استفاده از یک کف پوش مناسب و کارآمد برای ساختمان ها یکی از نکاتی است که امروزه در احداث اماکن مختلف مورد توجه بوده و بسیاری از افراد آن را یکی از اساسی ترین جنبه های ظاهری یک محیط به حساب می آورند.

هر یک از انواع کف پوش ها از ویژگی ها و کیفیت های مختلفی برخوردارند و هر کدام از آن ها با توجه به نیاز شخص برای فضا های معینی به کار می روند. پارکت و کف پوش از رایج ترین موارد استفاده شده در این زمینه می باشند که تفاوت هایی با هم دارند.

کف پوش های PVC ساخته شده از مواد نفتی و پلاستیک هستند در حالیکه در لمینت لایه های مختلفی با هسته HDF در آن قرار داده شده است. جنس آن ها به گونه ای است که لمینت نسبت به کف پوش های PVC ضخیم تر بوده و به شکل کاملاً صاف قرار می گیرند، در حالیکه کف پوش PVC از قابلیت انعطاف پذیری بهتری برخوردار است.

تفاوت کف پوش های پارکت و لمینت

پارکت و لمینت هر دو از انواع کف پوش بسیار کاربردی و محبوب هستند که در مکان های گوناگون و توسط افراد مختلفی انتخاب شده و نصب می شوند. بعضی ها ممکن است این سؤال را بپرسند که پارکت بهتر است یا لمینت؟ در جواب آن باید بگوییم که هر کدام از این کف پوش ها ویژگی های متفاوتی دارند که بر اساس نیاز و کاربری مد نظر می بایست انتخاب شوند.

بنابراین اگر بخواهیم بگوییم پارکت بهتر است یا لمینت لازم است تا کلیه نکات و تفاوت های پارکت و لمینت را بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

یک تفاوت پارکت و لمینت در جنس آن هاست. همانطور که گفتیم پارکت ها به طور کامل از چوب طبیعی ساخته شده اند ولی در لمینت ها از الیاف چوبی فشرده ای استفاده شده است که طرح مشخصی را بر روی این لایه چاپ می کنند.

فوقانی ترین لایه لمینت ها متشکل از یک لایه ای است که در برابر خراش و خط خوردگی مقاوم بوده و باعث می شود تا لمینت دیرتر کثیف شده و در برابر رطوبت نیز مقاوم باشد و پارکت لمینت ضدآب را شکل می دهد. این لایه مذکور در سطح زیرین لمینت نیز قرار داده شده است که مقاومت آن را به میزان زیادی بهبود بخشیده است.

این در حالی است که پارکت نسبت به رطوبت بسیار حساس بوده و در صورت قرار گرفتن در معرض آب دچار تغییر شکل خواهد شد. فرق پارکت و لمینت از لحاظ ظاهری چندان قابل تشخیص نیست. در پارکت از چوب طبیعی برای ساخت آن استفاده شده است و لمینت نیز در واقع طرح چاپ شده ای از چوب بر روی سطح خود داراست.

تفاوت پارکت و لمینت در مقاومت آن ها است که لمینت در این زمینه بسیار بهتر از پارکت عمل کرده است.

تولید لمینت ها عمدتاً در سه نوع مقاومت سایشی مختلف می باشد و به همین دلیل می توان آن ها را در موقعیت های گوناگونی همانند خانه ها و یا مغازه ها و مراکز خرید و سایر اماکن مشابه نصب نمود. پارکت ها نیز قابلیت استفاده در مکان های گوناگون را دارند اما از آنجایی که قیمت بالاتری داشته و نگهداری و محافظت از آن ها به مراتب سخت تر از لمینت می باشد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

یک فرق پارکت و لمینت به کار بردن واکسی از جنس پارافین بر روی لمینت است که مقاومت آن در برابر رطوبت را به میزان زیادی افزایش داده است. با توجه به عدم وجود این لایه بر روی پارکت، در برابر آب و رطوبت آسیب پذیرتر از لمینت است.

نصب پارکت

تفاوت کف پوش های PVC با لمینت

کف پوش های لمینت و PVC از مشخصات و ویژگی های مختلفی برخوردارند مانند کف پوش های عایق صدا و این تفاوت پارکت لمینت و کف پوش باعث شده است که هر کدام از آن ها به منظور کاربردهای مختلفی نصب شده و مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت پارکت با کف پوش را می توان از جنبه های مختلفی مورد مقایسه قرار داد. یک تفاوت پارکت لمینت و کف پوش در ظاهر آن ها می باشد. این تفاوت پارکت با کف پوش به این صورت است که در پارکت لمینت طرح هایی که بر روی کف پوش زده می شوند از کیفیت خوبی برخوردارند و ظاهر زیباتری را ایجاد می کنند. اما در کف پوش های PVC لایه سطحی کفپوش براق بوده و شباهت کم تری به چوب و بافت طبیعی ان دارد و به همین علت هم ممکن است کمی از نظر ظاهر مصنوعی به چشم بیاید.

کف پوش های PVC کاملاً در برابر رطوبت مقاوم بوده و ضد آب نیز هستند، در حالیکه لمینت به طور صددرصد ضد آب نیست. این حال لمینت می تواند در برابر فشار و ضربه استحکام بیشتری از خود نشان دهد ولی کفپوش PVC در برابر ضربه مقاومت کمتری دارد.

از دیگر تفاوت پارکت با کف پوش می توان به صدای تولید شده در هنگام راه رفتن بر روی آن ها اشاره کرد. به این دلیل که در کفپوش های PVC جنس بافت ها نرم تر و منعطف تر می باشد، صدای چندان زیادی در زمان راه رفتن بر روی آن ها ایجاد نخواهد شد و در واقع نوعی کف پوش عایق صدا می باشد.

در مقابل لمینت ها جنس سخت تری داشته و بافت آن ها به بافت چوب طبیعی نزدیک تر است، به همین علت هم زمانی که بر روی پارکت های لمینت راه می روید صدای بلندتری در مقایسه با کف پوش های PVC تولید خواهد شد. یک فرق پارکت و کف پوش در قابلیت استفاده مجدد آن ها نیز می باشد.

دیگر تفاوت پارکت و کف پوش این است که پارکت های لمینت را بسته به جنس و کیفیت آن ها می توان چندین مرتبه جا به جا کرده و مجدداً استفاده نمود، در حالیکه وقتی کف پوش های PVC جدا شوند دیگر نمی توان آن ها را مجدداً مورد استفاده قرار داد.

همچنین برای این که بتوان کف پوش های PVC را نصب نمود، باید از چسب استفاده شود و در مورد نصب لمینت نیز نیاز به تهیه زیرلایه وجود دارد که این فرق پارکت و کف پوش و تفاوت در شیوه نصب آن ها به علت جنس و بافت متفاوت آن هاست.

تفاوت کف پوش ها از نظر قیمت

اگر بخواهیم یک مقایسه قیمت بین این سه کف پوش انجام دهیم باید بگوییم که پارکت های چوبی به دلیل استفاده از چوب طبیعی درختان یاد شده، دارای بیشترین قیمت در بین این کفپوش ها هستند. پارکت های لمینت از نظر قیمت از پارکت های چوبی ارزان تر هستند.

کفپوش های PVC هم ارزان قیمت ترین این کف پوش ها هستند و با توجه به ویژگی های یاد شده و همچنین قیمت مناسب تری که دارند، از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و برای مصارف بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند.

سخن پایانی

برای هر سلیقه و کاربردی یک کفپوش مناسب وجود دارد، کافی است تا شما با بررسی ویژگی ها و شناختی که از تفاوت کفپوش و پارکت چوبی و لمینت پیدا کرده اید، بهترین انتخاب را برای نیاز خود داشته باشید و با انتخاب یک کفپوش ایده آل و مناسب به منزل و محل کارتان جلوه ای تازه و جذاب ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.