نحوه نصب موکت رول

نحوه نصب موکت رول

موکت رول نوعی از موکت است که در یک یا نهایتا چند قطعه، تمام کف یک محیط را می پوشاند پس نیاز به ابزارهای خاصی دارد که باید آن ها را تهیه کنید.

نصب موکت رول برای ایجاد فضایی زیبا و دکوراسیونی جذاب در خانه باید به صورت کاملا حرفه ای انجام شود. نصب موکت مزیت های بسیار زیادی برای هر خانه ای دارد.

از مزیت های نصب موکت می توان به جلوگیری از اتلاف انرژی از کف و ایجاد زیبایی در دکوراسیون داخلی اشاره کرد. اما دقت کنید که رسیدن به این اهداف و مزیت ها امکان پذیر نخواهد بود، جز با نصب استاندارد و دقیق موکت رول که در ادامه به آموزش آن می پردازیم.

ابزارهای لازم برای نصب موکت به شرح زیر است، البته ممکن است تمام این ابزار برای این کار لازم نباشند، اما به فراخور، استفاده از آنها ممکن است در نتیجه نهایی تاثیر مستقیم داشته باشد.

چسب موکت از نوع مرغوب

جاروبرقی برای تمیز کردن کف

ملات سیمان و پودر سنگ برای برطرف کردن پستی و بلندی ها

موکت بر برای برش دادن موکت ها

کاردک یا قلمو برای پهن کردن چسب موکت در کف

متر فلزی و گونیا برای اندازه گیری موکت و برش دقیق در گوشه ها

چسب دو طرفه برای چسب کاری گوشه ها

چکش پلاستیکی برای جلوگیری از ایجاد چروک در زمان نصب موکت رول

قیچی برای برش دادن اضافات

ماژیک برای نشان زدن موکت برای برش

روش نصب موکت رول

آموزش مراحل نصب موکت رول

نصب موکت رول هر چند ممکن است ساده به نظر بیاید اما عدم دقت به نکاتی که در ادامه شرح داده شده، باعث از بین رفتن هزینه های بسیار زیادی برای شما خواهد شد. دقت کنید که چسب کاری و نصب موکت رول حتما باید با صبر زیاد و دقت بالا صورت پذیرد.

۱. جدا کردن موکت های قدیمی و تمیز کردن کف

اولین مرحله از نصب موکت رول جدا کردن موکت های قدیمی از کف است. در این مرحله سعی کنید تا آسیبی به کف منزل وارد نکنید. از این گذشته کف بایستی به صورت کامل تمیز شود. برای این منظور از جاروبرقی کمک بگیرید تا تمام کف عاری از گرد و غبار شود. در صورتی که کف نیاز به شستشو دارد، بهتر است بعد از شستشو صبر کنید تا کاملا خشک شود.

۲. زیر سازی کف

در قدم دوم باید به زیر سازی کامل موکت رول را انجام دهید. در این مرحله شما باید تمام کف خانه را کاملا صاف نموده و تمام پستی و بلندی های آن را رفع کنید. در صورتی که برخی از قسمت ها نیاز به ملات ریزی مجدد دارد، از ملات استفاده کنید. برای برطرف کردن ناهمواری ها می توانید از مخلوط سیمان و پودر سنگ استفاده نمایید. همچنین ترکیب چسب بتن و آب نیز می تواند در این شرایط کارکرد مناسبی داشته باشد.

۳. اندازه گیری و برش موکت

در سومین گام از نصب موکت رول باید اندازه دقیق موکت را برای تمام بخش ها استخراج نمایید. رول موکت را بعد از اینکه زیر سازی به پایان رسید و تمام بخش ها خشک شد، روی کف پخش کنید. با کاترهای مخصوص گوشه ها و قسمت های اضافی را برش زده و موکت را دقیقا در اندازه کف خانه استخراج کنید. مراقب باشید تا در زمان بریدن موکت به آن آسیب نخورد.

نحوه نصب موکت رول

۴. چسب کاری کف

در این مرحله نوبت به چسب کاری کف می رسد. این مرحله حساسیت بسیار زیادی دارد. زیرا باید چسب را به خوبی در تمام  بخش های کف پهن کنید. نباید چسب در بخشی زیاد و در بخش دیگر کم باشد. دقت کنید که استفاده از چسب خیلی زیاد به این معنی نیست که عملیات نصب موکت رول در نهایت بهتر خواهد شد. برای چسب کاری زیر موکت می توانید از قلموهای نرم استفاده کنید تا به خوبی چسب را در تمام  بخش ها مخصوصا در گوشه ها پخش کنید. همچنین با کاردک نیز می توانید این عملیات را انجام دهید.

۵. اتصال موکت به کف

بعد از چسب کاری نوبت به اتصال موکت می رسد. قبل از نصب موکت رول باید کمی صبر کنید تا چسب کمی خشک شود. البته این مهم به نوع چسب و شرایط استفاده از آن نیز بستگی دارد. برای شروع نصب این نوع موکت ابتدا باید یک طرف از گوشه دیوار را چسب دو طرفه بزنید. این کار باعث می شود تا موکت در این بخش محکم شود. سپس موکت را با باز کردن رول به سمت دیگر، به کف بچسبانید.

در زمان نصب موکت رول حتما دقت کنید که در هیچ بخشی چین و چروک باقی نماند و موکت کاملا صاف به کف بچسبد. برای این منظور می توانید از ابزارهای مختلف فلزی محکم یا چکش پلاستیکی یا فلزی نیز استفاده کنید.

۶. کشیدن موکت به سمت دیوارها و صاف کردن آن

موکت را در زمان چسب کاری و نصب به سمت دیوارها بکشید تا سطح موکت کاملا صاف شود. این عمل باعث می شود تا موکت دقیقا روی کف منزل قرار گرفته و از هیچ طرفی اضافی نداشته باشد. از این گذشته در قسمت های میانی موکت نیز شاهد چین و چروک نخواهید بود.

نکات مهم هنگام نصب موکت رول

نکاتی که در این بخش مرور می کنیم، نکاتی هستند که به صورت تجربی از نصب موکت رول استخراج شده و دقت به آنها نتیجه نهایی را بهتر خواهند کرد.

به عنوان یک نکته کاربردی توصیه می کنیم که در زمان برش دادن موکت حتما چند سانتی متر (حدود ۱۰ سانتی متر) آن را بیشتر ببرید تا در زمان نصب مشکلی از بابت کم آمدن پیش نیاید.

حتما چک کنید که جهت موکت شما بر اساس طرح روی آن درست باشد.

در هنگام چسب کاری و نصب موکت رول به هیچ وجه عجله نداشته باشید.

یکی از مهم ترین مراحل در آموزش نصب موکت رول بخش برش زدن آن است. در این مرحله باید نهایت دقت را داشته باشید.

در زمان استفاده از چسب موکت بهتر است ماسک بزنید و شرایط لازم برای ورود کافی هوا به داخل را نیز فراهم کنید.

در زمان چسب کاری و نصب موکت حتما از دستکش استفاده کنید.

در استفاده از کاتر نهایت دقت را داشته باشید.

در گوشه ها سعی کنید با ضربه زدن موکت را به گوشه ها بچسبانید تا زیبایی آن بیشتر شود. در چسب زدن موکت روی پله ها نیز این نکته اهمیت زیادی خواهد داشت.

سخن پایانی

برخی از کاربران بعد از تهیه و خرید موکت سعی می کنند تا خودشان آن را بچسابنند. دلایل زیادی برای کار وجود دارد. برخی برای کاهش هزینه ها و برخی نیز به دلیل عدم دسترسی به نصاب ماهر در کوتاه مدت دست به این کار می زنند. دقت کنید که نصب موکت رول هر چند به نظر ساده می رسد، اما با چالش های جدی همراه است. اشتباهاتی رایج در این امر وجود دارد که افراد تازه کار معمولا خیلی راحت با این اشتباهات ظاهر موکت را کاملا از بین برده و زیبایی آن را نابود می کنند.

نصب موکت رول نیاز به تجربه و تخصص دارد. از این رو توصیه می کنیم که هزینه ای که برای خرید موکت پرداخته اید را هدر نداده و از نصاب ماهر کمک بگیرید. این امر باعث می شود تا نتیجه کار زیباتر و با کیفیت بالاتر باشد و در طول زمان استفاده، هیچ مشکلی با موکت نداشته باشید.

نکات مهم هنگام نصب موکت رول

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.