روش نصب پارکت لمینت

روش نصب پارکت لمینت

پارکت لمینت یکی از متریال های پرطرفدار پوشش کف است که نصب آسان و سریع، از ویژگی های اصلی آن است. به طور کلی نصب پارکت لمینت روی سطوح مختلف مثل سیمان، سرامیک، سنگ و موزاییک امکان پذیر است. در ادامه اقدامات لازم قبل از نصب و روش نصب آن را بررسی می کنیم.

زیرسازی کف

قبل از نصب پارکت لمینت نیاز به زیرسازی نداریم اما اگر کف محیط دارای اختلاف سطح هایی بیش از دو میلی متر باشد، ابتدا باید با استفاده از سیمان و اصول بنایی یک مرحله زیرسازی انجام شود تا کف محیط صاف شود.

توجه داشته باشید کف محیط هایی که از سرامیک، سنگ و موزاییک می باشد اغلب به دلیل اینکه قبلا توسط نصاب سرامیک سطح آنها صاف شده است، نیاز به زیرسازی ندارد؛ علاوه بر این محیط هایی که سیمان شده اند اکثرا توسط بنا به صورت یکدست و صاف درآمده اند.

از این رو در بیشتر اوقات پارکت لمینت بدون نیاز به هیچ زیر سازی خاصی نصب می شود و حتی در صورتی که نیاز به زیر سازی داشته باشد معمولا توسط نصاب پارکت انجام می شود.

تمیز کاری کف محیط

قبل از نصب پارکت لمینت باید کف محیط کاملا با جارو تمیز شود و عاری از هر گونه سنگ ریزه باشد.

قرار دادن بسته های پارکت در محیط مورد نظر

قرار دادن بسته های پارکت در محیط مورد نظر

بهتر است 24 الی 48 ساعت قبل از نصب، بسته های پارکت لمینت را در همان محیطی که قرار است نصب شود، قرار دهید تا پارکت با دمای محیط سازگار شود. دمای محیط مورد نظر باید حداقل 18 درجه سانتی گراد باشد.

پهن کردن فوم بروی کف

پس از زیرسازی کف، قبل از نصب پارکت لمینت بر روی سطح زیر پارکت، لایه ای از فوم پهن می شود، فوم یک لایه ابر مانندی است که 2 میلیمتر ضخامت دارد. کار این فوم عایق صدا برای طبقه زیرین بوده و همچنین عایق حرارت و برودت برای واحد مورد نظر است.

اگر زیر پارکت فوم پهن نشود صداهای بسیار بلندی در هنگام راه رفتن بر روی پارکت ها شنیده خواهد شد. فوم در دو نوع معمولی و سایلنت کاربرد دارد.

برای کف های سیمانی و بتنی حتما باید از فوم سایلنت استفاده شود تا سنگریزه های روی سیمان باعث سر و صدا در زیر پا به هنگام راه رفتن نشوند، ولی برای سایر کف ها از جمله سرامیک و گچ، فوم معمولی قابل استفاده است و هیچگونه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

اگر کف قبلا موکت شده باشد، جنس آن هم از نوع کبریتی بوده، یعنی پرز نداشته باشد یا به عبارتی نرم نباشد (و یا بر اثر مصرف زیاد تخت شده باشد)، می توان پارکت را مستقیما بر روی موکت نصب کرد حتی بهتر از نصب پارکت بروی سرامیک است. حتما یادتان باشد که نصاب، موکت را ببیند که آیا نوع موکت برای نصب پارکت مناسب است یا خیر.

نصب پارکت

نصب اولین تایل هر ردیف

پس  از پهن کردن فوم، به سراغ نصب ردیف اول می رویم. کار نصب را با قرار دادن تایل اول در گوشه سمت چپ اتاق آغاز کرده و سمت زبانه طولی و عرضی این تایل را به طرف دیوار قرار می دهیم.

بهتر است قسمت زبانه تایل های مجاور دیوار را به کمک فارسی بر (اره فارسی بر در دو مدل دستی و برقی موجود هست و از آن برای برش و اتصال فارسی استفاده می شود) برش داده و از طریق قرار دادن استاپر، فاصله حدوداً هشت میلی متری را بین این تایل ها و دیوار ایجاد کنیم.

طول ردیف اول (از ابتدا تا انتهای اتاق) را بر طول هر تایل پارکت لمینت (معمولاً 129 سانتی متر) تقسیم می کنیم تا مشخص شود آخرین تایل آن ردیف چند سانتی متر خواهد بود.

نصب پارکت

اگر طول تایل آخر آن ردیف، کمتر از 5 سانتی متر شد، اولین تایل ردیف را کمی (حدود 10 سانتی متر) کوتاه می کنیم؛ در غیر این صورت اولین تایلِ ردیف اول را بدون کوتاه کردن، در محل خود قرار می دهیم. این کار برای سایر ردیف ها هم به طور جداگانه انجام می گیرد.

پس از قرار دادن اولین تایل ردیف اول، اولین تایل ردیف دوم را به اندازه دو سوم طول هر تایل (حدود 86 سانت) و اولین تایل ردیف سوم را به اندازه یک سوم طول هر تایل (حدود 43 سانت) برش می زنیم و در محل خود نصب می کنیم.

کاملاً مشخص است که اولین تایل سایر ردیف ها هم از همین الگو پیروی می کند، یعنی اولین تایل ردیف چهارم به صورت کامل، ردیف پنجم به اندازه ی دو سوم و ردیف ششم به اندازه ی یک سوم ابعاد تایل کامل، برش خورده و نصب می شوند.

نصب سایر تایل ها

به جز تایل اول و آخر هر ردیف، سایر تایل ها بدون برش خوردن (با ابعاد کامل) در محل خود نصب می شوند. برای نصب کفپوش و جا زدن این تایل ها ابتدا آن ها را در محل خود قرار داده و سپس به کمک چکش به آرامی به پهلوی آن ها ضربه بزنید تا زبانه و شیار تایل ها در هم جا بیفتند.

آخرین تایل هر ردیف که به دیوار ختم می شود را پس از اندازه گیری، بُرش داده و در محل خود قرار می دهیم. امکان نصب و جا زدن این تایل ها به وسیله ضربه زدن به پهلوی تایل وجود ندارد؛ چراکه آن ها در مجاورت دیوار قرار می گیرند.

به همین دلیل برای نصب آن ها از ابزار فلزی مستطیلی به نام تخته فلزی که دو لبه غیر هم جهت در دو سر خود دارد استفاده می شود. به این ترتیب به جای آنکه به پهلوی تایل ضربه وارد کنیم یک سر تخته فلزی را در لبه تایل (قسمت مجاور دیوار)  قرار داده و به سر دیگر آن ضربه می زنیم تا تایل ها به هم چفت شوند.

پس از نصب پارکت لمینت

پس  از اتمام عملیات نصب، بایستی سطح پارکت لمینت را تمیز کنید. در این مرحله صاف و یکدست بودن سطح پارکت را به دقت بررسی می کنیم و در صورت نیاز با استفاده از لاک مخصوص پارکت و یا سنباده، درزهایی که ممکن است لا به لای تایل ها بر جای مانده باشد را می گیریم.

پس از نصب پارکت

نکات مهم در استفاده از پارکت

  • در مکان هایی که گرمایش از کف استفاده شده است باید از برند هایی استفاده کنید که با سیستم گرمایش از کف سازگار هستند.
  • قبل از نصب پارکت لمینت باید فوم سایلنت (مخصوص پارکت) زیر پارکت ها پهن شود و فوم های معمولی به هیچ عنوان جایگزین فوم سایلنت نمی شوند.
  • در محیط هایی که در معرض آبریزی قرار دارند مثل آشپزخانه، از پارکت لمینت استفاده نکنید.
  • در صورتی که از قبل قرنیز در محیط نصب شده است، اگر جنس آنها از ام دی اف یا پی وی سی هستند، می توانید آنها را جدا کرده و پس از نصب پارکت مجددا آنها را نصب کنید اما اگر قرنیز سنگی یا سرامیکی در محیط شما استفاده شده و نمی توانید آنها را جدا کنید، بهتر است از ابزار اسکوتی جایگزین قرنیز استفاده کنید.

کلام آخر

نصب پارکت لمینت به زیرسازی خاصی نیاز ندارد و پارکت ها روی سطوح صاف قابل نصب هستند. بهتر است نصب لمینت را به نصاب متخصص بسپارید زیرا این کار نیازمند ابزارهای مختلف و تجربه کافی در این زمینه است. نتیجه نصب آنها با کیفیت تر بوده و خسارات احتمالی کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.