شرایط نگهداری و تمیز کردن موکت رول

شرایط نگهداری و تمیز کردن موکت رول

امروز به لطف پیشرفت در تهیه الیاف موکت و وجود موکت هایی با الیاف مقاوم در برابر لکه، نگهداری و تمیز کردن موکت رول آسان است و نیازی به اقدامات پیچیده ندارد. کافی است هفته ای یک بار سطح موکت را به طور کامل جاروبرقی بکشید و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار، از یک قالی شویی برای شست وشوی عمیق موکت کمک بگیرید.

نحوه مراقبت و شستشوی موکت رول

قبل از اینکه بخواهید به دنبال روش‌های اصولی برای مراقبت از موکت بگردید، بسیار مهم است که از همان ابتدا یک موکت باکیفیت از فروشگاه معتبر را برای خودتان خریداری کنید.

نگهداری از موکت رول در برابر رطوبت

برای نگهداری موکت و جلوگیری از ایجاد رطوبت های احتمالی توصیه می کنیم برای قرار دادن گلدان ها روی محیط حتما از عایق یا زیر گلدانی استفاده کنید. با جذب آب در موکت ها به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست داده و سفت و بد حالت می شود. قبل از نصب موکت نیز مطمئن شوید که زیر موکت مرطوب نباشد.

نگهداری از موکت در برابر نور خورشید

اگر می خواهید که یک موکت زیبا با طول عمر زیاد داشته باشید، سعی کنید که آن را در برابر نور خورشید قرار ندهید. نور خورشید می تواند باعث کمرنگ شدن رنگ موکت ها شود.

همچنین، نور آفتاب و اشعه آن، تاثیر زیادی روی پوسیدگی موکت دارد. بنابراین، سعی کنید که موکت خود را از نور خورشید دور نگه دارید و یا از یک پرده برای کاهش تابش نور خورشید در اتاق و خانه استفاده کنید.

نحوه پاک کردن لکه ها از روی موکت رول

نحوه پاک کردن لکه ها از روی موکت رول

یکی از موضوعاتی که باعث می شود شما زیبایی موکت خود را تحت تاثیر قرار دهید، پاک کردن لکه از روی موکت به صورت غیر اصولی است. برخی از افراد تصور می کنند که می توانند با کمک هر ماده ای، لکه ها را از روی فرش پاک کنند.

ولی واقعیت این است که پاک کردن لکه بدون در نظر گرفتن یک روش اصولی، یعنی پخش کردن آن. پس سعی کنید که برای پاک کردن لکه ها، ابتدا بدانید که نوع لکه چیست.

برای لکه های مختلف روش های زیر به طور کلی لکه ها را برطرف می کند:

لکه قهوه و چای

از بیشترین لکه هایی که روی موکت یا فرش ایجاد می شود، لکه چای و قهوه است. برای از بین بردن لکه چای و قهوه بهتر است از نوشابه یا ماءالشعیر استفاده کرد. دسترسی به هر کدام از این دو نوشیدنی، می تواند برای پاک کردن لکه کمک موثری داشته باشد.

برای این کار مقداری از نوشابه یا ماءالشعیر روی دستمالی سفید و تمیز ریخته شود و به آرامی تمیز شود. سپس با استفاده از دستمال دیگر محل مورد نظر خشک شود.

لکه های روغنی

برای پاک کردن لکه های روغنی از روی موکت ابتدا کمی آرد روی موکت بپاشید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا روغن ها به خوبی به آرد جذب شود. برای افزایش سرعت جذب روغن نیز می توانید یک تکه کاغذ کاهی قهوه ای روی آن قرار دهید. پس از آن با جارو برقی آردها را کاملا جمع کنید.

در مرحله دیگر نیز با استفاده از یک حوله یا پارچه خشک را روی موکت فشار دهید. در مرحله آخر با استفاده از مایع ظرفشویی بی رنگ را بدون مخلوط کردن با آب به آرامی روی لکه ها بکشید.

تمیز کردن لکه های روغنی

لکه شمع، موم یا رژ لب

برای پاک کردن لکه موم و رژ لب و شمع ابتدا با یک تکه یخ جای آن ها را خنک و خشک کرده و سپس با قاشق آن را از روی موکت بردارید. پس از آن یکی از روش های ذکر شده در بالا را برای کامل پاک کردن لکه ها امتحان کنید.

لکه لاک ناخن

لاک از آن دسته لکه هایی است که حاوی مواد شیمیایی است و گاهی اوقات روی موکت ریخته می شود. بنابراین مرحله پاک کردن لکه موکت که دارای لکه لاک است باید به صورت کامل انجام شود. برای از بین بردن لکه لاک از روی هر سطحی می توان از استون استفاده کرد، ولی برای پاک کردن لکه لاک از روی موکت هرگز نباید از استون کمک گرفت.

چون استون به بافت و پرزهای ظریف موکت آسیب می رساند. برای تمیز کردن لکه لاک بهتر است از آب اکسیژنه یا شیشه پاک کن استفاده شود. با اسپری کردن یکی از این دو مواد روی لکه لاک، به راحتی می توان آن را تمیز کرد. آب اکسیژنه برای موکت هایی با رنگ روشن، بسیار مناسب است.

لکه جوهر

لکه جوهر ممکن است به وسیله اشیایی مانند خودکار روی موکت پخش شود. برای تمیز کردن لکه موکت می توان از الکل سفید کمک گرفت. در این روش الکل سفید روی لکه جوهر اسپری شود و سپس با استفاده از حوله ای سفید و تمیز، به آرامی پاک شود.

بعد از پاک شدن کامل لکه جوهر، آن قسمت از موکت با استفاده از اسپری آب شسته شود. در این روش به جای الکل سفید می توان از اسپری های خوشبوکننده که حاوی الکل هستند نیز استفاده کرد.

تمیز کردن موکت

از بین بردن جای زنگ زدگی از روی موکت

یکی از راه های پاک کردن این لکه، استفاده از نوشابه است. نوشابه را بر روی یک تکه پارچه بریزید سپس بر روی لکه به آرامی ضربه بزنید.

یک راه دیگر استفاده از مخلوط  آب و سرکه و اسپری کردن بر روی موکت است. این کار را چند بار انجام دهید و سپس یک تکه اسفنج بر روی لکه قرار داده تا مواد را به خوبی جذب خودش کند.

لکه خون

لکه خون از آن دسته لکه هایی است که بهتر است به سرعت پاک شود. چون باقی ماندن لکه خون روی موکت و خشک شدن آن، باعث می شود به سختی از بین برود. برای پاک کردن این لکه باید از آب سرد استفاده کرد، استفاده از آب گرم باعث نفوذ بیشتر لکه خون به الیاف موکت می شود.

ابتدا لکه خون با کمک دستمالی تمیز و آب سرد از روی موکت پاک شود. سپس برای از بین بردن جای لکه می توان از ترکیب یک لیوان آب و یک قاشق آمونیاک استفاده کرد. محلول آب و آمونیاک روی لکه اسپری شود و با کمک اسفنجی تمیز، پاک شود.

لکه شکلات

ابتدا تکه شکلات را با یک کاردک کره خوری از سطح جدا کنید سپس یک اسفنج تمیز را آغشته به مخلوط آب و صابون کنید و با ضربه بر روی موکت بکشید.

نحوه تمیز کردن موکت رول با جاروبرقی

در بسیاری از موارد تمیز کردن موکت یکی از مهم ترین عواملی است که باعث افزایش طول عمر موکت در محیط کار یا منزل می شود.

به راحتی با استفاده از جاروبرقی می توانید حشرات ریز، پرزهای کوچک و حتی غذاها را از سطح موکت رول تمیز کنید.

باید با موکت ها با لطافت و آرامی برخورد کنید. به همین دلیل توصیه می شود هنگام جارو کردن موکت به آرامی و بدون وارد کردن فشار کلیه قسمت های موکت را با یک اندازه فشار جارو کنید.

جارو برقی را روی موکت فشار ندهید. این کار باعث می شود که اگر غذا یا مواد خوراکی روی فرش باشد به سطح موکت نفوذ کرده و باعث رشد حشرات و ایجاد بوی نامطبوع شود. سعی کنید هنگام کار با جارو برقی به صورت افقی و عمودی آن را روی موکت بکشید.

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.