معرفی انواع دیوارپوش ها و ویژگی های آن ها

معرفی انواع دیوارپوش ها و ویژگی های آن ها

امروزه استفاده از انواع دیوارپوش در ساختمان از محبوبیت ویژه ای در بین صاحب خانه ها برخوردار است. آن ها نه تنها در ساختمان های نوساز بلکه برای بازسازی دیوارهای قدیمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از بخش هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی منزل مورد توجه قرار می گیرد، دیوارپوش است. دیوار به عنوان جداکننده فضا است که علاوه بر این نقش می تواند یک عنصر دکوراتیو نیز محسوب شود.

دیوارپوش ها باعث می شوند دکوراسیون داخلی خانه جلوه بیشتری پیدا کند و زیباتر شود. آن ها از لحاظ جنس و ظاهر از تنوع بالایی برخوردار هستند و قابلیت های خاص خود را دارند. انتخاب دیوارپوش با توجه به کارکرد و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام، متفاوت است.

انواع دیوارپوش

انواع دیوارپوش را می توان به لحاظ جنس ساختاری و کاربردی که دارند طبقه بندی کرد. انواع دیوارپوش ها شامل دیوارپوش چرمی، دیوارپوش چوبی، دیوارپوش سه بعدی، سنگی، آلومینیومی، شیشه ای و… هستند.

انواع دیوار پوش

مزایا و معایب انواع دیوارپوش مختلف متفاوتند که می توان آن ها را دسته بندی کرده و برای محیط های مختلف انواع پرکاربردتر و مناسب تری را انتخاب و نصب کرد. همچنین از دیگر پارامترهای تأثیرگذار در انتخاب دیوارپوش می توان به میزان شلوغی و رفت و آمد در فضا، نوع کاربرد مورد انتظار مانند آکوستیک یا ضد حریق بودن پوشش، ماندگاری و شرایط نگهداری دیوارپوش نیز اشاره کرد. بنابراین انواع دیوارپوش ها با توجه به متریال و نوع کاربرد شامل موارد زیر می شوند:

1. پوشش کاغذی دیوار

امروزه کاغذ دیواری ها از محبوبیت خاصی در بین علاقه مندان به طراحی دکوراسیون داخلی برخوردار است. در نوع چاپی کاغذ دیواری، چاپ هر طرحی که مدنظر داشته باشید امکان پذیر است. همچنین امکان هرگونه نقاشی بر روی کاغذ دیواری بعد از نصب نیز وجود دارد.

از مزایای دیوارپوش های کاغذی می توان به قابلیت شست وشو، قابلیت برداشتن آسان، صرفه اقتصادی و سرعت بالا در اجرا، آن اشاره کرد.

۲. پوشش رنگ دیوار

یکی از معمول ترین روش های پوشش دیوار، رنگ آمیزی است که هنوز هم از محبوبیت زیادی برخوردار است و درعین حال با پیشرفت تکنولوژی، رنگ ها به صورت کاربردی وارد عرصه ساختمان شده اند. از انواع رنگ ساختمان از نظر کاربرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رنگ های ضد حریق

این نوع رنگ در برابر آتش مقاوم است و توسط تنگستات سدیم آتش گرفتن دیواره ها را به تأخیر می اندازد.

رنگ های آنتی باکتریال

این نوع از رنگ ها با استفاده از تکنولوژی نانو و ایجاد سطوح عاری از آلودگی تا حد زیادی باعث جلوگیری از رشد انواع باکتری ها و گسترش و انتقال بیماری ها می شوند و کمک شایانی به بهداشت و سلامت فردی و عمومی می نماید.

رنگ عایق رطوبتی

این نوع از رنگ ها، پایه آب دارند و بعد از واکنش با آب و خشک شدن سطح، نسبت به نفوذ رطوبت، بخار و یا آب به طور کامل مقاوم می گردد.

رنگ های ضد امواج الکترومغناطیسی

این نوع از رنگ ها جهت جلوگیری از نفوذ امواج به صورت لایه های نازک بر روی سطوح ساختمان پوشانده می شود.

رنگ سلولوزی

از ترکیبات اصلی این نوع از رنگ ساختمان، ترکیبات سلولزی طبیعی است. همچنین برای بهبود چسبندگی، سختی، نرمی و انعطاف پذیری غشا به آن روان کننده افزوده می شود.

3. دیوارپوش پی وی سی

به دلیل مقاومت بالای این نوع از دیوارپوش ها در برابر آب و آتش این نوع از دیوارپوش ها کاربرد گسترده ای در حمام، اتاق ها و یا هر مکانی که در معرض رطوبت باشد دارند. از دیگر مزایای این نوع دیوارپوش ها مقاومت بالا در برابر حرارت و همچنین طول عمر بالا است که به عنوان مزایای دیوارپوش پی وی سی دیده می شود.

4. پوشش پارچه ای دیوار

این نوع از دیوارپوش ها به دلیل اینکه از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی کنند به شدت سازگار با محیط زیست اند. دیوارپوش های پارچه ای از الیاف های طبیعی تشکیل شده و مانند کنف بافته اند.

۵. دیوارپوش چرمی

دیوارپوش های چرمی را می توان جزو باکلاس ترین نوع دیوارپوش ها نام برد که در ساختمان های مسکونی، تجاری و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند. دیوارپوش های چرمی به شکل توپر و نرم هستند که واقعاً نمای جذابی به دیوارها می دهند.

۶. پوشش چوبی دیوار

دیوارپوش های چوبی تخته های چوبی در سایزهای مختلف و رنگ های متنوع تیره و روشن هستند که با روش های خلاقانه کنار هم روی دیوار نصب می شوند.

پیشنهاد می کنیم اگر دوست دارید فضای منزلتان گرم و صمیمی و تا حدودی کلاسیک باشد، این نوع از دیوارپوش را انتخاب کنید.

دیوارپوش چوبی

7. پوشش آکوستیک

این نوع از پوشش چندان در طراحی داخلی نقش ندارند و درواقع پوشش آکوستیک برای دیوار فضاهایی که نیاز به جذب صوت و خاصیت آکوستیکی دارند مانند اتاق های جلسات، سالن آمفی تئاتر، هتل و ادارات به کاربرده می شود.

پوشش آکوستیک به صورت پارچه ای از جنس پلی استر و اولفین است و به خوبی می تواند نقش عایق صدا را ایفا کند.

۸. دیوارپوش سنگی

برای ساخت این دیوارپوش از قطعات سنگ آنتیک استفاده می شود. این سنگ ها تنوع زیادی دارند و می توانند به هر طرح و شکلی با هراندازه ای روی دیوار درآیند.

یکی از مهم ترین فاکتور های رواج این نوع دیوارپوش این است که به راحتی بر روی هر جنس دیواری اعم از گچی، سرامیکی، سیمانی و… نصب می شوند.

۹. دیوارپوش برجسته و سه بعدی

برای ایجاد تنوعی چشمگیر در دکوراسیون داخلی فضاها می توان از دیوارپوش سه بعدی به صورت برجسته استفاده نمود و با نورپردازی مناسب و ایجاد سایه جلوه منحصر به فردی را به فضا بخشید.

دیوارپوش های سه بعدی یا همان تری دی، عایق صدا، رطوبت و دما هستند و در انواع مختلفی از جمله بتنی، سلولوزی، پی وی سی، ام دی اف، فایبرگلاس و… در بازار وجود دارند.

10. پانل بتنی دیوار

پانل های بتنی با قالب های گوناگون در طرح، رنگ و شکل های مختلف تولید می شوند. این پانل ها به صورت تخت و یا سه بعدی هستند و  ضخامتی حدود ۴ میلی متر و وزن تقریبی ۷ کیلوگرم بر مترمربع  دارند و برای نصب آن ها از چسب استفاده می شود.

دیوار پوش سه بعدی

۱۱. کاشی و سرامیک

سرامیک از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپار تشکیل شده که قالب های آن تحت حرارت بالا پخته می شوند. کاشی و سرامیک در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژه ای دارند و برای نصب آن ها بر روی دیوار می توان از ملات و یا چسب کاشی استفاده نمود. ازجمله معایب این نوع از پوشش ها عدم نصب آسان و سنگینی وزن سرامیک و کاشی است.

۱۲. دیوارپوش ام دی اف

یکی دیگر از انواع دیوارپوش نوع ام دی اف است که مزایا و معایب دیوارپوش ام دی اف را نیز می توان بررسی کرده و با در نظر گرفتن عوامل مختلف اقدام به انتخاب و نصب آن ها در دکوراسیون های داخلی نمایید.

ازجمله مزایای دیوارپوش ام دی اف می توان به تنوع طرح و نقش آن اشاره کرد. همچنین این نوع از دیوارپوش ها در مقابل نور خورشید دارای دوام بالایی هستند و تغییر رنگ در آن ها به مرور زمان مشاهده نمی شود. از دیگر مزیت های پوشش ام دی اف نشان دادن مقاومت مناسب در هنگام انبساط و انقباض است.

محصولات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.