مراحل نصب قرنیز و پروفیل

مراحل نصب قرنیز و پروفیل

نصب قرنیز و پروفیل یکی از روش های زیباسازی و محافظت از دیوارها و کفپوش ها است. قرنیزها می توانند از جنس های مختلفی مانند چوب، سرامیک، پلاستیک، سنگ، گچ و… باشند. هر نوع قرنیز دارای ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود است. برای نصب قرنیز، باید به عوامل مختلفی مانند اندازه، شکل، الگو، رنگ، جنس، کیفیت، قیمت و نحوه نصب توجه کرد.

اندازه گیری و نصب قرنیز و پروفیل

در نصب قرنیز و پروفیل ابتدا باید اندازه گیری را انجام دهیم تا متراژ کار مشخص شود. روش اندازه گیری به این صورت است که طول دیوارها را اندازه گیری می کنیم و هر مشتری به راحتی بوسیله یک متر ساده می تواند متراژ مورد نیاز خود را بدست بیاورد.

پیشنهاد می کنیم همیشه یک شاخه بیشتر خرید کنید تا اگر در منزل پرتی داشتید با کمبود قرنیز در هنگام نصب مواجه نشوید. روش به دست آوردن تعداد شاخه به این صورت است که شما متراژ به دست آمده را بر طول شاخه قرنیز تقسیم می کنید و تعداد شاخه را بدست آورید.

آماده کردن سطوح برای نصب قرنیز و پروفیل

آماده کردن سطوح برای نصب قرنیز و پروفیل

برای نصب قرنیز، ابتدا سطح دیوار را از هرگونه آلودگی و گرد و خاک تمیز کنید. برای این کار، از یک دستمال خیس یا یک برس نرم استفاده کنید. سپس، اگر دیوار دچار خوردگی یا ناهمواری است، با استفاده از سنباده و بتونه، سطح دیوار را صاف و هموار کنید. در نهایت، قبل از اینکه قرنیز را با چسب یا ملات به دیوار بچسبانید مطمئن شوید که دیوار کاملاً خشک است.

هر نوع قرنیز بنا به نوع خود و دیوار به یک روش به روی دیوار قرار می گیرد. ابزارهای مورد نیاز برای نصب معمولاً فارسی بر، عمود بر، میخکوب و پمپ باد هست. از فارسی بر برای برش های زاویه قرنیز و از اره چکشی برای برش قسمت هایی که نیاز به انجام برش مورب هست، استفاده می شود. برای میخ کردن قرنیز به دیوار، از میخ هایی با اندازه ای متناسب با جنس دیوار استفاده کنید.

نصب قرنیز پی وی سی

نصب قرنیز پی وی سی یکی از روش های زیباسازی و محافظت از دیوارها و کفپوش ها است. قرنیز پی وی سی دارای مزایایی مانند ضد حریق، ضد آب، ضد خش، ضد حشره، قابل شستشو و نصب آسان است. برای نصب قرنیز پی وی سی، شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • قرنیز پی وی سی به اندازه کافی
  • چسب مناسب برای قرنیز پی وی سی
  • مداد، خط کش، چاقو یا اره
  • میخکوب یا دریل
  • تراز و گونیای واشو

مراحل نصب قرنیز پی وی سی به شرح زیر است:

  1. ابتدا سطح دیوار را از هرگونه آلودگی و گرد و خاک تمیز کنید.
  2. سپس عرض قرنیز را با خط کش اندازه بگیرید و با مداد روی دیوار خط بکشید.
  3. بعد از آن، قرنیز را با چاقو یا اره به اندازه مورد نظر ببرید. برای گوشه های دارای زاویه ۹۰ درجه، می توانید از روش برش با زاویه ۴۵ درجه استفاده کنید. برای گوشه های دارای زاویه دلخواه، می توانید از روش فارسی بُر کردن با استفاده از گونیای واشو استفاده کنید.
  4. سپس پشت قرنیز را به چسب آغشته کنید و به دقت روی خط مدادکشیده بچسبانید.
  5. در نهایت، با میخکوب یا دریل، قرنیز را به دفعات به دستگاه محکم کنید.

نصب قرنیز سنگی

نصب قرنیز سنگی یکی از روش های زیباسازی و محافظت از دیوارها و کفپوش ها است. قرنیز سنگی دارای مزایایی مانند مقاومت در برابر ضربه، رطوبت، حرارت، سایش و آتش است. برای نصب قرنیز سنگی، به مراحل زیر توجه کنید:

ابتدا سطح دیوار را از هرگونه آلودگی و گرد و خاک تمیز کنید. اگر دیوار دچار خوردگی یا ناهمواری است، می توانید با استفاده از سنباده و بتونه، سطح دیوار را صاف و هموار کنید.

سپس مانند قرنیز پی وی سی عرض قرنیز را با خط کش اندازه بگیرید و با مداد روی دیوار خط بکشید. این خط باید به اندازه کافی فاصله از کف داشته باشد تا قرنیز جلوتر از دیوار نباشد.

بعد از آن، قرنیز را با چاقو یا اره به اندازه مورد نظر ببرید.

سپس پشت قرنیز را به ملات سیمان آغشته کنید و به دقت روی خط مدادکشیده بچسبانید. با استفاده از شاقول و نخ، ترازبندی را انجام دهید.

در نهایت، با میخکوب یا دریل، قرنیز را به دفعات به دستگاه محکم کنید. فضای یک انگشت بین قرنیز و گچ دیوار را به صورت فرورفتگی درست کنید.

نصب قرنیز پلاستیکی

قرنیز پلاستیکی یکی از انواع قرنیزهایی است که از مواد پلاستیکی ساخته شده اند. این قرنیزها دارای مزایای زیر هستند:

  • مقاومت در برابر آب، رطوبت، حرارت، سرما، ضربه، خط و خش و سایش
  • ضد حشره و آنتی باکتریال
  • روش نصب آسان و سریع
  • قابل شستشو و تمیز کردن
  • قیمت ارزان و مناسب
  • طرح و رنگ بندی متنوع و زیبا
نصب قرنیز پلاستیکی

نصب قرنیز کابینت

نصب قرنیز کابینت یکی از روش های زیباسازی و محافظت از دیوارها و بین کابینت است. قرنیز کابینت از نفوذ آب و رشد قارچ و باکتری در فضای خالی بین کابینت و دیوار جلوگیری می کند.

قرنیز کابینت می تواند از جنس های مختلفی مانند پلاستیک، آلومینیوم، سنگ، گچ و… باشد. هر نوع قرنیز دارای ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود است. برای نصب قرنیز کابینت، باید به عوامل مختلفی مانند اندازه، شکل، الگو، رنگ، جنس، کیفیت، قیمت و نحوه نصب توجه کرد.

چسب یا ملات مناسب برای نصب قرنیز و پروفیل

برای نصب قرنیز، ممکن است نوع چسب یا ملاتی که باید استفاده کنید، بستگی به جنس و شکل قرنیز داشته باشد. به طور کلی، می توانید از چسب های قوی و مقاومی مانند چسب چوب، چسب کاشی، چسب پلاستیک، چسب سرامیک و چسب پلیمر استفاده کنید. همچنین، می توانید از ملات سیمان و شن برای نصب قرنیزهای سنگی و گچی استفاده نمایید.

جدا کردن قرنیز از دیوار

برای جدا کردن قرنیز از دیوار بدون خراب کردن آن، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

روش گرمایی

با استفاده از یک سشوار، قرنیز را از نزدیک گرم کنید تا چسب آن نرم شود. سپس با یک چاقو یا اسپاتولا، قرنیز را به آرامی از دیوار جدا کنید. این روش برای قرنیزهای پلاستیکی و سرامیکی مناسب است.

روش شیمیایی

با استفاده از یک محلول حلال چسب، قرنیز را مرطوب کنید و بگذارید مدتی بماند. سپس با یک چاقو یا اسپاتولا، قرنیز را به آرامی از دیوار جدا کنید. این روش برای قرنیزهای چوبی و سنگی مناسب است.

روش مکانیکی

با استفاده از یک اره دستی، قرنیز را به قطعات کوچک ببرید و با چکش و مته، آنها را از دستگاه درآورید. این روش برای قرنیزهای گچی و فلزی مناسب است.

درزگیری

در آخرین مرحله ممکن است شکاف هایی بین قرنیزها وجود داشته باشد که آنها را به وسیله تفنگ چسب آکواریوم پر کنید. توجه داشته باشید که چسب شما بی رنگ و یا قابل رنگ آمیزی باشد. بعد از چسباندن بلافاصله با یک پارچه مرطوب مقدار اضافی چسب را پاک کنید.

اگر رنگ چسب شما بی رنگ نیست در روز بعد برای مطابقت آن با قرنیز آن را رنگ آمیزی کنید. و یا به وسیله گچ های نیمه آماده که برای پر کردن جای میخ مورد استفاده قرار می گیرند جای خالی و شکاف ها را دوباره درزگیری کنید. از این خمیر بسیار کم برای روی قرنیز و در قسمت هایی که میخکوبی شده استفاده کنید تا جای آن مشخص نشود.

محصولات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.