انواع چمن مصنوعی و ویژگی های آن ها

انواع چمن مصنوعی و ویژگی های آن ها

چمن به دلیل رنگ سبز زیبایی که دارد برای زیباسازی حیاط منزل، پاسیو، اطراف استخر، محوطه بیرونی ویلا، رستوران ها، هتل ها و محیط‌ هایی که مخصوص بازی برای کودکان است؛ بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

امروزه خیلی افراد به دلیل نگهداری ساده تر به سراغ چمن های مصنوعی می روند. با استفاده از چمن مصنوعی می توانید محیطی زیبا، بهاری و سرسبز داشته باشید.

انواع چمن مصنوعی در بازار

در بازار انواع چمن مصنوعی تولید می شود که هر کدام ویژگی ‌های خاص خود را دارند. اگر قصد خرید این محصول را دارید؛ ابتدا باید مکان مورد نظر خود را برای استفاده از آن، مشخص کنید.

قطعاً چمن مصنوعی تزئینی که برای تراس منزل تهیه می شود با چمن مصنوعی زمین فوتبال متفاوت است؛ بنابراین در وهله اول باید محیط مورد نظر خود را تعیین کرده و شناخت دقیقی از آن، داشته باشید.

به طور کلی چمن‌ های مصنوعی به دو گروه اصلی چمن مصنوعی تزئینی و چمن مصنوعی ورزشی تقسیم می شود.

در موقع خرید انواع چمن مصنوعی باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. کودکان، حیوانات خانگی و… از موارد مهم در انتخاب کفپوش ها هستند. از قبل در نظر بگیرید که این کفپوش را برای چه مکانی خریداری می کنید. برخی از مناسب ترین مکان ها برای نصب انواع چمن مصنوعی عبارتند از:

  • زمین های ورزشی فضای آزاد
  • زمین های بازی کودکان
  • فضای سبز شهری
  • انواع چمن مصنوعی روف گاردن
  • کفپوش باغ رستوران ها
  • چمن مصنوعی تالار و کافی شاپ
  • محوطه سازی ویلا و مجتمع های مسکونی
  • دکوراسیون مجتمع تجاری، نمایشگاهی
مناسب ترین مکان ها برای نصب انواع چمن مصنوعی

انواع چمن مصنوعی تزیینی

چمن های مصنوعی تزئینی را می توان بر اساس تراکم و ارتفاعی که دارند به انواع مختلفی، دسته بندی کرد. ارتفاع چمن های مصنوعی بر اساس میلی متر اندازه گیری می شود. کمترین میزان ارتفاع این چمن ها ۱۰ میلی متر و بیشترین ارتفاع آن ها ۵۰ میلی متر، است. هر چقدر تراکم و ارتفاع چمن مصنوعی بیشتر باشد؛ قیمت آن نیز، بیشتر است. معمولاً برای فضاهای مختلف از چمن مصنوعی تزیینی خاص همان فضا، استفاده می شود.

یکی از ویژگی های اصلی که در انتخاب چمن مصنوعی مناسب مورد نیاز است و حتما باید آن را مورد توجه خود قرار دهید ارتفاع الیاف چمن مصنوعی می باشد.

ارتفاع الیاف بالا

چمن مصنوعی های با الیاف بالا بسیار مناسب برای زمین های فوتبال و یا زمین های بازی، فضای باز، هر نوع استفاده ای در باغ ها و در استخرهای شنا و… است. این نوع چمن ها برای انواع استفاده در محیط های باز توصیه می شود. چراکه این نوع چمن مصنوعی بسیار شبیه به چمن طبیعی بوده و این ویژگی باعث طبیعی بودن محیط زیست می شود.

از ویژگی های این نوع چمن مصنوعی با ارتفاع بالای الیاف می توان به خم شدن رشته های چمن اشاره کرد که باعث طبیعی جلوه دادن آن می شود. همچنین این نوع از چمن مصنوعی دوام بسیار بالای آن در مقابل شرایط محیطی است.

ارتفاع الیاف متوسط

چمن مصنوعی با ارتفاع الیاف متوسط بسیار مناسب برای محیط های بازی کودکان و حیوانات خانگی است. همچنین برای استفاده های تزئینی که می توان از چمن مصنوعی در آن ها استفاده کرد بسیار مناسب است مانند تزئین باغ یا محیط و یا تزئین استخر و… ارتفاع الیاف این نوع از چمن مصنوعی به طور متوسط حدود 35 میلی متر می باشد.

ارتفاع الیاف کم

چمن مصنوعی با ارتفاع الیاف کم بسیار برای محیط هایی با ترافیک بالا مناسب است. برای مکان هایی که جمعیت و رفت و آمد در آنها زیاد است استفاده از این نوع از چمن مصنوعی به شدت توصیه می شود. به عنوان مثال برای مکان هایی مانند تراس، مراکز، داخل خانه، بالکن و… این نوع چمن از فشردگی بالایی در بین الیاف های خود استفاده می کند و به همین دلیل برای این نوع از مکان ها بسیار مناسب است. حدود ارتفاع این نوع از چمن ها بین 15 میلی متر تا 25 میلی متر است.

چمن مصنوعی ورزشی

همانطور که از اسم آن مشخص است از این نوع چمن برای زمین های فوتبال و فوتسال و برخی دیگر از رشته های ورزشی مثل تنیس گلف و… استفاده می شود.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی

اگر چه چمن های طبیعی طراوت و شادابی خاص خود را دارند اما نسبت به چمن های مصنوعی نیاز به مراقبت دائمی داشته و طبیعتاً هزینه نگهداری از آن ها هم بیشتر است. آگاهی از انواع چمن مصنوعی و مزایای هرکدام از آنها شما را برای استفاده از آن متقاعد می ‌کند.

اولین و مه مترین مزیتی که چمن مصنوعی دارد، ظاهر طبیعی و بافت نرم آن است. علاوه بر این، استفاده دائمی از آن نیازی به صرف هزینه بالا برای کاشت چمن و مراقبت از آن ندارد. همچنین شما برای نگهداری از چمن مصنوعی نیازی به استفاده از کود شیمیایی یا آفت‌ کش‌ ها نخواهید داشت و علاوه بر این شاهد تکثیر حشرات و موجودات ریز در میان آن ها نیستید.

انواع چمن مصنوعی از لحاظ جنس

چمن مصنوعی از نخ های متفاوتی بافت می شود، طریقه بافت و همچنین جنس الیاف، روی نرمی، دوام و هزینه ها تاثیر می گذارد. همه محصولات موجود در بازار با یکی از این نخ ها بافت شده اند:

انواع چمن مصنوعی از لحاظ جنس

الیاف نخ نایلون

الیاف نایلونی بدون از دست دادن ثبات با ذوب در دمای زیاد، در تولید انواع چمن مصنوعی به کار می رود. الیاف نایلونی بسیار قوی و سر سخت هستند. این الیاف حتی در زمین های ورزشی یا اماکن پر رفت و آمد نیز، شکل خود را حفظ می کنند و کوبیده و شکسته نمی شوند.

همین ویژگی ها موجب شده تا نایلون یکی از گران ترین مواد اولیه در ساخت چمن مصنوعی باشد. شکل ظاهری این محصول تفاوتی با چمن طبیعی ندارد ولی شاید از نظر احساس نرمی، دقیقا همان کفپوش ایده آل نباشد.

الیاف پلی پروپیلن

پلی پروپیلن در مقایسه با نایلون دارای بافت ظریف تری است. ظاهر این چمن ها حتی از فاصله نزدیک هم بسیار واقعی به نظر می رسد. چمن مصنوعی با نخ پلی پروپیلن سبک، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه است. اگر در تدارک محوطه سازی با چمن مصنوعی هستید روی الیاف نرم و منعطف این محصول حساب کنید.

حتی می توانید چمن مصنوعی را همراه با گیاهان طبیعی نیز طراحی کنید. در این صورت نیازی به بریدن درختان قدیمی باغچه نیست، در فضای خالی حیاط یا لابلای سنگ و سرامیک را با چمن مصنوعی تزئینی کار کنید.

این محصول برای افرادی که به پیک نیک و نشستن روی سطح چمن علاقه دارند، امکان استفاده از محوطه باز را می دهد.

الیاف پلی اتیلن

این ماده بیشترین کاربرد را در ساخت انواع محصولات کفپوش و چمن های مصنوعی دارد. پلی اتیلن محبوب صاحبان ملک و منازل شخصی است. نگهداری از چمن های طبیعی و کاشته شده، وقت گیر و بسیار هزینه بر است. به همین علت بسیاری از افراد تمایل دارند چمن های مصنوعی را با گیاه چمن کاشته شده، جایگزین کنند.

در این مورد همیشه بحث لطمه به زیبایی و دکوراسیون محوطه بیرونی مورد توجه قرار می گیرد. انواع چمن مصنوعی پلی اتیلن دارای رنگ طبیعی، نرمی فوق العاده و همچنین ظاهری کاملا شبیه به چمن طبیعی هستند. به طوری که از فاصله دو سه متری حتی متوجه مصنوعی بودن این محصول نیز نخواهید شد.

محصولات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.