نگهداری و تمیز کردن موکت تایل

نگهداری و تمیز کردن موکت تایل

موکت تایل یکی از بهترین کفپوش ها برای ادارات، بانک ها، فروشگاه ها، سالن های فرودگاه و دیگر اماکن پر تردد است. انعطاف پذیری موکت تایل موجب شده تا در هر فضا و با هر سبک دکوراسیونی سازگاری داشته باشد. موکت تایل از چیدمان خلاقانه تایل های مجزا در کنار یکدیگر شکل گرفته و پوشش کف به زیبایی انجام می شود.

یکی از مزایای استفاده از موکت تایل، سهولت نگهداری از آن است و در این شرایط نظافت اصولی این موکت ها باعث می شود که بهترین جلوه و کیفیت ظاهری را از آن ها دریافت کنید.

بنابراین لازم است که در بازه زمانی منظم، با استفاده از روش های مختلف و شوینده های تخصصی، موکت های تایل را به طور عمیق پاک سازی کنید؛ در ادامه می توانید با نحوه تمیز کردن موکت تایل و روش های  مختلف  شستن موکت تایل آشنایی پیدا کنید.

تمیز کردن موکت تایل با جارو برقی

استفاده از موکت تایل در اماکن پر تردد می تواند موجب آلودگی و کثیفی زود هنگام آن شود. اغلب ادارات و سالن های بزرگ از جاروبرقی برای تمیز کردن و تمیز کردن موکت تایل استفاده می کنند. با جارو برقی می توان بسیاری از آلودگی ها و غبارهای معمول را از سطح موکت تمیز کرد. سهولت تمیز کردن موکت تایل از بزرگترین مزایای آن است.

نظافت موکت تایل با جارو برقی

تمیز کردن موکت تایل با استفاده از پودر موکت شوی

استفاده از پودر موکت شوی یکی از تخصصی ترین روش های تمیز کردن موکت تایل است که بدون جداسازی موکت ها انجام می شود. در این روش به دلیل استفاده از برس های مخصوص و پاک کننده های قوی، عمیق ترین آلودگی ها نیز از پرز موکت تایل پاک خواهند شد و درنهایت موکت به ساختار اولیه خود باز می گردد.

در این روش لازم است که ابتدا با استفاده از اسپری های تمیزکننده، سطح موکت را پوشش دهید؛ در مرحله بعدی باید پودر لکه بر مناسب برای موکت را با استفاده از ابزار مناسب، روی سطح موکت تایل اعمال کنید. این فرآیند را می توانید به وسیله برس مخصوص و یا دستگاه های چرخشی مناسب انجام دهید. درنهایت مواد شوینده و لکه بر را به وسیله موکت شوی یا جارو برقی صنعتی، پاک کنید.

شستن موکت تایل

روش بعدی یکی از اصلی ترین روش های پاک سازی عمیق موکت های تایل است که در دوره های زمانی منظم، برای جلوگیری از رشد باکتری و سخت شدن آلودگی ها انجام می شود.

بدین منظور می توانید قطعات موکت تایل را موقتاً از زمین جدا کرده، آن را به وسیله آب گرم و شوینده مناسب شستشو دهید، موکت را در جای مناسب و خشک قرار دهید و سپس به مکان اولیه خود بازگردانید. البته توجه داشته باشید که پس از شستن موکت تایل، قطعات حتماً کاملاً خشک شده باشند و هیچ رطوبتی در سطح بستر قرارگیری آن ها وجود نداشته باشد.

تمیز کردن لکه های موکت تایل

انواع مایعات و نوشیدنی ها می توانند لکه های مقاومی را روی کفپوش ها ایجاد کنند. برای پاک کردن مایعات از دستمال جاذب رطوبت و یا حوله پارچه ای سفید کمک بگیرید. بهتر است مایعات را به سرعت و قبل از خشک شدن تمیز کنید در این صورت دستمال را از لبه آلودگی به سمت مرکز تا پاک شدن کامل حرکت دهید. سپس محل را با دستمال نمدار شستشو دهید.

ابتدا  با استفاده از شوینده ملایم، منطقه آلوده را پاک سازی کنید.

استفاده از لکه بر موکت، کاملاً لکه را پوشش دهید؛ این کار را می توانید به وسیله پارچه تمیز یا اسفنج مخصوص انجام دهید.

پوشش لکه بر را با استفاده از حلال های مبتنی بر آب، کاملاً پاک سازی کنید.

به منظور خشک شدن سریع و جلوگیری از باقی ماندن رطوبت روی موکت تایل می توانید پس از چند دقیقه محل شستشو را به وسیله جارو برقی خشک کنید.

اگر آلودگی و لکه سطح وسیع تری دارد و روش های ذکر شده برای آن مؤثر واقع نشد، می توانید از ویژگی منحصر به فرد موکت های تایل برای پاک سازی آن استفاده کنید. بدین ترتیب قطعه ای از موکت که لکه روی آن وجود دارد را به راحتی جدا کنید و آن را کاملاً شستشو دهید. همچنین در صورت باقی ماندن لکه می توانید تایل را با تایل جدید جایگزین کنید. همچنین توجه داشته باشید که برای تمیز کردن موکت تایل لازم است که محلول و شوینده مورد نظر را در سطحی جزئی از موکت تایل آزمایش کنید. بدین ترتیب پس از گذشت چند دقیقه اگر هیچ واکنش یا آسیبی در موکت مشاهده نکردید می توانید بدون نگرانی آن را روی سطوح وسیع تر موکت تایل اعمال کنید.

واکس کفش، گریس و روغن بیشترین لکه را روی کفپوش ایجاد می کنند. برای پاک کردن واکس کفش و سایر لکه ها ابتدا با استفاده از دستمال سفید لکه را از روی موکت پاک کنید. با استفاده از مایع شوینده می توانید باقی مانده لکه را از روی موکت پاک کنید و محل را با پارچه مرطوب شستشو دهید.

شستن موکت تایل

نکات مهم در مورد تمیز کردن موکت تایل اداری

تنوع بالایی از انواع موکت اداری در کنار سایر کفپوش های مختلف در بازار وجود دارد که نشان دهنده استقبال بالای افراد از این کفپوش کلاسیک است. نگهداری و نظافت این نوع از موکت ها جزء موارد بسیار مهمی هستند که روی ماندگاری و دوام محصول تاثیرگذارند.

اهمیت نظافت موکت اداری

توجه به نظافت موکت اداری بعد از خرید و نصب آن در مکان مورد نظر جزء مهمترین موارد به شمار می آید. کسانی که از موکت به عنوان کفپوش در محیط های اداری خود استفاده می کنند باید به مسئله نظافت آن نیز توجه ویژه داشته باشند. نحوه نظافت، مدت زمان یا دوره های شستشوی آن، نوع مواد شوینده ای که برای نظافت موکت ها به کار می رود، همگی روی کیفیت، زیبایی و ماندگاری آن تاثیر دارند.

رعایت نکات مهم در مورد نظافت انواع موکت اداری

برای شستشو و نظافت موکت اداری، از روش های مختلفی با توجه به شرایط و نوع آلودگی استفاده می شود. شرایط محیط های اداری به گونه ای است که تردد در آن بسیار بالا بوده و باعث آلودگی موکت ها می شود. در این مکان ها، ساده ترین روش برای تمیز کردن سطح کفپوش های مختلف از جمله موکت، جاروبرقی است.

در برخی از موارد نیز آلودگی به گونه ای نیست که با کشیدن جاروبرقی از بین برود. ریختن مایعات مختلف روی سطح این نوع از موکت ها باعث ایجاد لکه هایی می شود که پاک کردن آنها سخت بوده و نیاز به مواد شوینده است. مهمترین نکته در تمیز کردن موکت اداری، نوع آلودگی آن و انتخاب روش مناسب برای از بین بردن این آلودگی ها می باشد.

استفاده از روش های نادرست هنگام نظافت موکت اداری، می تواند باعث آسیب رسیدن به آن شود. در شرایطی که لکه و آلودگی ها به راحتی پاک می شوند، می توان از دستمال های جذب و انواع حوله ها استفاده کرد.

برخی از موکت ها به گونه ای ساخته می شوند که نظافت آنها بسیار راحت تر از نمونه های دیگر است. در مواقعی که موکت به سطح چسبیده است نیز باید از خدمات نظافت در محل برای نظافت آن استفاده کرد.

برای نگهداری از موکت تایل و جلوگیری از آلودگی آن، بهتر است از پادری استفاده کنید، به طور مداوم جارو برقی بکشید و آلودگی را به سرعت پاک کنید.

محصولات بیشتر