تفاوت چمن مصنوعی و چمن طبیعی

تفاوت چمن مصنوعی و چمن طبیعی

چمن طبیعی در کنار مزایای بسیار، شرایط نگهداری دشواری دارد و هر کسی از عهده آن بر نمی آید. امروزه با روی کار آمدن چمن مصنوعی رویایی باغ زیبا و جذاب را برای تمام افراد محقق کرده است و به عنوان یک ایده مقرون به صرفه تا پایان عمر شناخته می شود.

در حقیقت چمن مصنوعی شرایط سخت و دشوار نگهداری از چمن طبیعی را هموار کرده است و جایگزین خوبی برای آن شناخته می شود. در ادامه به تفاوت های چمن مصنوعی و چمن طبیعی می پردازیم تا بهتر متوجه تفاوت این دو گزینه شوید:

تفاوت چمن مصنوعی و چمن طبیعی در نحوه نصب

اولین تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی نحوه اجرای آن است. هر دو چمن به سرعت نصب و اجرا می شود. اما چمن طبیعی باید پرورش داده شود و مدت زمان زیادی طول می کشد تا برای استفاده آماده شود. همچنین طی این مدت باید از راه رفتن روی زمین مورد نظر خودداری کنید تا چمن به خوبی رشد داشته باشد.

در حالی که چمن مصنوعی نیاز به عدم راه رفتن ندارد و به سرعت نصب می شود و قابل استفاده خواهد بود. با این حال باید از زمین مورد نظر آمادگی لازم برای نصب چمن مصنوعی را داشته باشد و زمین قبل از اجرای چمن مصنوعی ایمن شود و از هرگونه علف های هرز به دور باشد.

تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی در نحوه نصب

تفاوت چمن مصنوعی و چمن طبیعی در ماندگاری و طول عمر

اگر قرار باشد به بررسی تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی بپردازیم، باید به مسئله طول عمر چمن مصنوعی و مدت ماندگاری آن اشاره کنیم. چمن چیزی نیست که بتوان در مدت کوتاهی آن را تعویض کرد. به همین جهت برای بسیاری از افراد ماندگاری آن بسیار اهمیت دارد. چمن طبیعی در برابر شرایط جوی مانند تغییرات آب و هوایی، سرما و گرما، واکنش نشان می دهد.

یعنی گرم شدن هوا، یا سرد شدن آن، باریدن باران و برف و حتی وقوع باد و گرد و خاک می تواند باعث خراب شدن چمن طبیعی شود. از طرفی این چمن در برابر له شدگی و ساییدگی هم مقاومتی ندارد. اگر قرار است زیاد روی چمن رفت و آمد کنید، نوع طبیعی مدل مناسبی برای شما نخواهد بود.

شاید بپرسید، پس تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی در ورزشگاه ها چه می شود؟ چرا در آنها از چمن طبیعی استفاده می شود؟ این چمن ها نگهداری بسیار زیاد و حرفه ای دارند. هزینه بسیار بالایی هم صرف نگهداری آنها می شود. کاربری آنها دائمی نیست. یعنی بعد از انجام یک بازی ورزشی، ساعتها زمان صرف استراحت و ریکاوری آنها می شود.

با این وجود و با تمام این نگهداری ها، هنوز هم ماندگاری چمن طبیعی از چمن مصنوعی کمتر است. طبق برآورد دقیق صورت گرفته، چمن طبیعی قابلیت 1000 ساعت استفاده در یک سال را دارد. یعنی تقریبا معادل 20 ساعت در هفته. در حالی که این رقم برای چمن مصنوعی 3000 ساعت در سال است.

شعار تولید کنندگان چمن مصنوعی، محصولی برای یک عمر است. حداقل عمر یک چمن مصنوعی با کیفیت متوسط، 10 سال است. یعنی 10 سال، شادابی، طراوت و سرسبزی ماندگار.

تفاوت چمن مصنوعی و چمن طبیعی در محیط زیست

اگر از دوستداران محیط زیست هستید و می خواهید هنگام انتخاب بین چمن مصنوعی و چمن طبیعی محیط زیست را هم در نظر بگیرید، باید نسبت به تاثیرگذاری این دو مورد روی محیط زیست آگاه شوید.

معمولا چمن مصنوعی را به عنوان دوستدار محیط زیست می شناسند. چرا که نیاز به آبیاری ندارد و برای نگهداری آن لازم نیست اقداماتی همچون کوددهی و استفاده از سموم دفع آفات انجام دهید. از طرفی این محصول قابل بازیافت نیست و خیلی ها معتقدند این نوع چمن برای حیات وحش و محیط زیست مضر است.

با این حال علف طبیعی هم برای محیط زیست می تواند بد باشد. چرا که به مقدار آب زیاد نیاز دارد؛ به ویژه در فصل تابستان. این موضوع باعث می شود مصرف آب بسیار افزایش پیدا کند و همچنین برای حفظ ظاهر زیبایی آن باید از انواع محصولات استفاده کنید که ممکن است از این محصولات برای محیط زیست مضر باشد.

ظاهر طبیعی یا مصنوعی؟

خیلی ها برای انتخاب چمن مصنوعی و طبیعی ظاهر طبیعی چمن واقعی را ترجیح می دهند. اما باید بدانند امروزه در طراحی و ساخته چمن  مصنوعی پیشرفت های بسیاری مشاهده شده است که این دو چمن با ظاهری کاملاً طبیعی ساخته می شود و امکان استفاده از آن در هر فضایی وجود دارد.

به عنوان مثال، به راحتی می توانید روی بالکن یا پشت بام نصب کنید و زیبایی آن بهره مند شوید. اما اجرای چمن طبیعی در هر محیط بسته ای وجود ندارد. بنابراین اگر هوشمندانه تصمیم بگیرید می  توانید چمن مصنوعی را با ظاهری کاملا واقعی در محیط دلخواه نصب کنید و از زیبایی همیشگی آن لذت ببرید.

تفاوت چمن مصنوعی و چمن طبیعی در هزینه

مهم ترین تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی هزینه است. برای هر محصولی باید هزینه ای بابت نگهداری پرداخت کنید و در نظر گرفتن این موضوع قبل از خرید بسیار ضروری است. نصب چمن مصنوعی برای شما نسبت به چمن طبیعی هزینه بیشتری دارد. اما هزینه نگهداری چمن طبیعی به مراتب بیشتر از چمن مصنوعی خواهد بود.

چمن مصنوعی نیاز به تجهیزاتی همچون ماشین چمن زنی ندارد و لازم نیست بابت آبیاری آن هزینه زیادی بپردازید. تنها کافی است یک شیلنگ برای شستن مصنوعی تهیه کنید تا هر زمانی که احساس کردید چمن کثیف شده است، خیلی راحت آن را بشویید.

به همین خاطر، در زمین های ورزشی بیشتر از چمن مصنوعی ورزشی استفاده می کنند و قیمت چمن مصنوعی ورزشی نسبت به هزینه های نگهداری چمن طبیعی ارزان تر است؛ بخصوص برای زمین فوتبال.

تفاوت چمن مصنوعی و چمن طبیعی در ایمنی

اگر توجه کرده باشید، کاربرد چمن مصنوعی بیشتر در مکان های ورزشی مانند زمین فوتبال، گلف و… است. به همین جهت بسیاری از افراد نام چمن مصنوعی ورزشی را به آن اختصاص داده اند.

یک تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی هم در نوع کاربرد آنها است. در ورزش، جلوگیری از آسیب دیدگی بسیار اهمیت دارد. به همین جهت زمین بازی بسیار مهم است. بازیکنان در طول رقابت ورزشی بارها با زمین برخورد می کنند.

حال اگر زمین فاقد ایمنی لازم باشد، دیگر کسی نمی تواند ورزش کند. پلی پروپیلن یکی از الیاف و مواد سازنده اصلی در چمن های مصنوعی است. نرمی، لطافت، انعطاف پذیری و ضربه گیری از ویژگی های برتر این متریال به حساب می آید.

در واقع به زبانی ساده تر، در هنگام برخورد با چمن مصنوعی، احتمال پارگی، زخم شدگی، کوفتگی و شکستگی بسیار پایین است. یکی از انواع تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی در امنیت آنها است. همین نکته باعث شده است که چمن مصنوعی یک زمین و محل مناسب برای بازی کودکان باشد.

نصب چمن مصنوعی در زمین های بازی کودکان یک ایده عالی برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار فیزیکی برای آنها است. در واقع والدین می توانند با خیال آسوده، شاهد بازی کردن و دویدن کودکان خود در محیط بازی باشند. این مسئله را می توان یک مزیت برتر دانست.

صاحبان حیوانات خانگی نیز می توانند از مزیت های ویژه چمن مصنوعی استفاده کنند. در این مدل از چمن ، امکان حفر چاله وجود ندارد. سگ ها و گربه ها می توانند بدون خرابکاری در محیط بازی کنند و زحمتی برای صاحبان خود نداشته باشند.

تفاوت چمن مصنوعی با چمن طبیعی در ایمنی

محصولات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.