نکات نصب موکت تایل

نکات نصب موکت تایل

نصب موکت تایل به ظاهر کار ساده ای است اما نکاتی دارد که پیش از نصب حتما باید بدانید. یکی از موکت هایی که اخیراً در دکوراسیون منازل استفاده شده و به عنوان کفپوش خریداری می شود، موکت تایل است. این نوع موکت به صورت قطعه قطعه بوده و در اشکال هندسی متفاوتی، تولید می شود.

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت موکت های تایل شده است؛ مقاومت در برابر فشار و ضربه و همچنین حس لطافت و نرمی آن هاست. نصب موکت تایل به آسانی صورت می گیرد. تنها کافیست مراحل نصب آن را قدم به قدم، اجرا کنید.

نصب موکت تایل بسیار ساده است و به راحتی و با سرعت بالا، انجام می گیرد. برای این کار به ابزار خاص و پیچیده ای نیاز ندارید. تنها کافیست قطعات موکت را همراه با چسب روی سطح مورد نظر، فیکس کنید. البته برای این کار لازم است ابتدا محیط را آماده سازی کنید.

وسایل لازم برای نصب موکت تایل

وسایل لازم برای نصب موکت تایل عبارتند از:

  • موکت بر یا چاقوی تیز
  • انواع چسب
  • سمباده
  • خط کش
  • ماله
وسایل لازم برای نصب موکت تایل

مراحل نصب موکت تایل

استفاده از موکت تایل برای ادارات، شرکت ها، نمایشگاه ها و کسانی که در خانه های اجاره ای زندگی می کنند، بسیار مناسب است. این موکت شست و شو و حمل راحتی دارد و هرکسی مطابق با هر سلیقه ای می تواند از آن استفاده کند. برای اینکه موکت تایل به درستی روی کف اتاق نصب شود، بهتر است تمام مراحل به ترتیب و با دقت انجام شود. مراحل نصب موکت تایل عبارتند از:

انتخاب طرح مورد نظر

اولین کاری که قبل از نصب موکت تایل باید به آن توجه شود، انتخاب طرح یا نوع چیدمان موکت تایل است. موکت های تایل در طرح، رنگ، سایز و اشکال هندسی مختلف در بازار تولید می شود. بنابراین بهتر است قبل از نصب، نوع چیدمان موکت به طور دقیق مشخص شود تا در حین نصب نیاز به جا به جایی تایل ها نباشد.

برداشتن وسایل بزرگ

بعد از انتخاب نوع چیدمان، نوبت به برداشتن وسایل سنگین از سطح کار می شود. مبلمان، کنسول، تخت، میز و… از وسایل سنگین و بزرگ خانه هستند. برای نصب دقیق موکت، بهتر است تمام این وسایل به گوشه ای از اتاق برده شوند، تا در حین کار، مزاحمتی ایجاد نکنند.

آماده سازی کف اتاق

مهم ترین کاری که قبل از نصب موکت تایل باید انجام شود، آماده سازی کف اتاق است. منظور از آماده سازی کف: رفع برآمدگی ها و تورفتگی هایی است که به دلیل عوامل مختلف، در کف اتاق به وجود می آید و چهره ناموزونی را بعد از نصب موکت در اتاق ایجاد می کند. بسیاری از برآمدگی ها در اثر چسبیدن اضافات سیمان و گچ به وجود می آید.

همچنین در صورتی که برای نصب موکت قبلی، از چسب برای چسباندن موکت به کف اتاق استفاده شده باشد، آثار به جای مانده از این چسب ها باعث ایجاد برآمدگی می شود. برای از بین بردن برآمدگی ها می توان از سمباده و کاردک استفاده کرد.

بعد از رفع برآمدگی، نوبت به پرکردن شکاف و تورفتگی است. عواملی مانند: ضربه، فشار وسایل سنگین، شکستن بتن و سرامیک، باعث ایجاد شکاف و فرورفتگی می شود. در صورتی که سطح کار از بتن باشد، می توان با بتونه کاری، به پرکردن درزها و شکاف ها پرداخت. همچنین برای پرکردن شکاف سرامیک و پارکت، می توان از دوغاب یا بتونه چوب استفاده کرد.

تمیز کردن سطح کار

بعد از آماده سازی کف، و از بین بردن برآمدگی ها و تورفتگی ها، نوبت به تمیز کردن سطح کار می شود. عواملی مانند: اضافات سیمان، گچ و گرد و غبار مانع از این می شوند تا موکت به درستی به کف اتاق بچسبد.

امروزه در بسیاری از موکت های تایلی از چسب مخصوصی استفاده شده است که به راحتی به کف اتاق می چسبد. برای اینکه چسب به درستی عمل کند، باید سطح اتاق عاری از هرگونه آلودگی و ذرات ریز باشد. با استفاده از جارو برقی می توان تمام سطح اتاق را از این ذرات پاک کرد.

 نفوذ ناپذیر کردن سطح کار

بتن، چوب، کاشی و اکثر موادی که در کف اتاق به کار برده می شود، متخلل هستند و موجب نفوذ آب به لایه های زیرین می شوند. نفوذ آب به درون آن ها علاوه بر رشد کپک، موجب تخریب لایه های زیرین می شود. سیلر به عنوان یک لایه نفوذ ناپذیر، مانع از عبور آب به سطح زیرین می شود. بنابراین قبل از نصب موکت تایل، تمام کف اتاق باید با استفاده از سیلر نفوذ ناپذیر شود.

پیدا کردن مرکز

برای نصب موکت تایل، ابتدا باید مرکز اتاق مشخص شود. نصب موکت تایل از وسط اتاق انجام می شود تا موکت دردو طرف اتاق به صورت قرینه باشد. برای پیدا کردن مرکز اتاق، ابتدا دیواره های اتاق را اندازه گیری کرده و وسط آن را پیدا کنید.

سپس با استفاده از گچ خط کشی، وسط دیوارها را به هم وصل کنید. نقطه ای که چهار خط با یکدیگر تلاقی می شوند، مرکز اتاق نامیده می شود. مربع هایی که توسط این خطوط عمود به وجود آمده اند، محل نصب موکت هستند.

نصب اولیه موکت تایل

نصب اولیه موکت تایل

بهتر است قبل از نصب موکت به وسیله چسب، موکت ها به صورت امتحانی و بدون چسب، از مرکز نصب شوند. این کار موجب می شود تا ایرادات چیدمان مشخص شود و با ایجاد تغییرات کوچک، بهترین نوع چیدمان تایل ها را به لحاظ ترکیب رنگ و طرح ایجاد کرد.

نصب نهایی موکت تایل

آخرین مرحله برای نصب موکت تایل، استفاده از چسب برای چسباندن آن به کف اتاق است. برای نصب موکت تایل، ابتدا یک ربع را مشخص کرده و از مرکز به سمت دیوار، شروع به چسباندن تایل کنید. این کار را تا جایی که یک مربع پر شود ادامه دهید و سپس شروع به پر کردن مربع های دیگر کنید. بخش هایی از موکت که برای نصب شدن نیاز به برش دارند را در آخر کار انجام دهید.

موکت هایی که در پشت کار چسب دارند باید به سرعت به سطح اتاق چسبانده شوند. در زیر این تایل ها، جهت نصب موکت نوشته شده است که در صورت رعایت جهت، به تمیزی کار منجر می شود.

نکات نصب موکت تایل

در ادامه برخی از مهم ترین نکاتی که برای نصب موکت تایل باید بدانید را آورده ایم. در هر صورت پیشنهاد ما به شما این است که پیش از هر اقدامی با کارشناسان این حوزه مشورت کنید.

برخی از موکت های تایل در پشت کار، چسب دارند. اگرچه نصب این نوع موکت ها آسان تر به نظر می رسد اما به دقت بالایی هم نیاز دارد.

موکت تایل برای مکان های پرتردد مثل اداره ها، مدارس و کتابخانه ها، بیشترین کاربرد را دارد زیرا در اثر راه رفتن مداوم دچار آسیب نمی شود.

ضد اشتعال بودن، عایق حرارت و صدا بودن، و سبک بودن جهت حمل و نقل، از دیگر ویژگی های مثبت موکت های تایل است.

توصیه می شود موکت تایل را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

شرکت دکوراسیون داخلی تک دکور با عرضه موکت های ایرانی و خارجی تنوع زیادی از محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برندهایی از جمله پالاز موکت، آرتا، ویلتون کارپت، استاندارد کارپت، برندهای ارائه دهنده موکت تایل در فروشگاه دکوراسیون داخلی تک دکور هستند.

محصولات بیشتر